search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original TitleMuseum und Bildung. Welches Wissen vermitteln Museen?
Parallel titleMuseum and education. What knowledge do museums umpart [impart]
Author GND-ID
SourceMagazin Erwachsenenbildung.at 13 (2019) 35-36, 6 S. ZDB
Document
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)Wissensvermittlung; Lernort; Museum; Museumspädagogik; Lernen; Wissensordnung; Bildungsbegriff; Volksbildung; Bildungseinrichtung; Geschichte <Histor>
sub-disciplineAdult Education / Further Education
Document typeArticle (journal)
ISBN9783748172420
ISSN1993-6818; 2076-2879
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Museen zählen wie Bibliotheken oder Volkshochschulen zu den klassischen Lokalitäten des Lernens. Welche Bildungsbegriffe prägten die Anfänge dieser Einrichtung? Unter welchen spezifischen Rahmenbedingungen vollzog sich das Lernen? Und wo schließlich stehen Museumsschaffende vor diesem Hintergrund der Institution heute? Diesen und weiteren Fragen spürt die Autorin skizzenhaft nach und porträtiert Museen nicht nur als (weiterhin) wichtige Orte der Wissenschaftspopularisierung, sondern auch als Orte kritischer Öffentlichkeit – als Meinungsbildner, die nicht nur gefordert sind, sensibel mit unserem kulturellen Gedächtnis umzugehen, sondern auch mit der Konstruktion „des Eigenen“ und „des Fremden“. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Along with libraries and adult education centres, museums are classic locations for learning. What educational concepts shaped the beginnings of this institution? Under what specific conditions did learning take place? And where do museum staff ultimately stand against the backdrop of the institution today? The author of this article explores these and other questions, painting a portrait of museums not only as places (still) important in the popularisation of knowledge but also as places for a critical general public – as shapers of public opinion that must handle our cultural memory with sensitivity as well as construct “the self” and “the other”. (DIPF/Orig.)
publisher's URLhttps://erwachsenenbildung.at/magazin/archiv_artikel.php?mid=12791&aid=12836
other articles of this journalMagazin Erwachsenenbildung.at Jahr: 2019
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Purchase orderCheck the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German)
Date of publication20.02.2019
Suggested CitationHabsburg-Lothringen, Bettina: Museum und Bildung. Welches Wissen vermitteln Museen? - In: Magazin Erwachsenenbildung.at 13 (2019) 35-36, 6 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-166693
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)