details
Original Title |
Zum pädagogischen Können der Lehrerinnen und Lehrer in der Migrationsgesellschaft – Versuch der Konturierung einer kritisch-reflexiven Professionalität |
---|---|
Parallel title | On the pedagogical ability of teachers in the context of migration – An attempt at contouring critical-reflexive professionalism |
Authors | Ivanova-Chessex, Oxana; Fankhauser, Marco; Wenger, Marco |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 1, S. 182-194 |
Document | full text (322 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Migration; Lehrerbildung; Reflexion <Phil>; Professionalität |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Obwohl Migration eine wesentliche historische Konstante des menschlichen Daseins darstellt, fühlen sich Schulen und pädagogisch Tätige diesbezüglich mit "neuen" Fragen und Anforderungen konfrontiert. Im vorliegenden Beitrag wird vor dem Hintergrund der gängigen pädagogischen Antworten auf Migrations- und Fluchtverhältnisse eine mindestens zu erwägende Perspektive vorgestellt, die unter dem Stichwort "kritisch-reflexive Professionalität" diskutiert wird. Dabei wird auf das poststrukturalistisch informierte Subjektverständnis und einen damit einhergehenden dekonstruktiven Blick auf die Professionalität und die Professionalisierung Bezug genommen sowie auf die Überlegungen der Migrationspädagogik und der postkolonialen Theorie rekurriert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Although migration has constituted an anthropological reality throughout human existence, today schools as well as professionals in different educational fields feel confronted with "new" questions and demands pertaining to the issue. In this paper, we refer to some current pedagogical responses to migration in order to suggest a further perspective to be considered, which will be discussed under the heading of "critical-reflexive professionalism". For this purpose, we draw on a poststructuralist understanding of the subject and a deconstructive view of educational professionalism and professionalization as well as on the considerations of pedagogy of migration and postcolonial theory. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.04.2019 |
Citation | Ivanova-Chessex, Oxana; Fankhauser, Marco; Wenger, Marco: Zum pädagogischen Können der Lehrerinnen und Lehrer in der Migrationsgesellschaft – Versuch der Konturierung einer kritisch-reflexiven Professionalität - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 1, S. 182-194 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-168008 - DOI: 10.25656/01:16800 |