search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Forschendes Lernen in der fachdidaktischen Ausbildung von Lehrpersonen. Selbsteinschätzungen in Bezug auf Orientierungen, Interesse und Wissen von Studierenden im Masterstudiengang „Wirtschaftspädagogik“
Parallel titleResearch-based learning in subject-specific pedagogical training of teachers. Student self-assessments concerning orientation, interest, and pedagogical content knowledge in the master’s programme "Business Education"
Authors GND-ID; GND-ID
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 2, S. 230-249 ZDB
Document  (4.253 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Forschendes Lernen; Forschungsbezug; Fachdidaktik; Wirtschaftspädagogik; Lehrerbildung; Lehrerausbildung; Begleituntersuchung; Projektbericht; Mannheim
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Higher Education
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Beitrag werden einerseits ein Setting zum Forschenden Lernen in der fachdidaktischen Ausbildung von Lehrpersonen der Wirtschaftspädagogik und andererseits die Ergebnisse einer Begleitstudie dargestellt. Die zentrale Frage der Begleitstudie lautete, wie Studierende ihre Wissenschafts- und Praxisorientierung sowie ihr Interesse und ihr Wissen in Bezug auf fachdidaktische Aspekte und Forschung einschätzen. Während die Orientierungen über drei Messzeitpunkte stabil blieben, nahm das Interesse leicht ab und das selbst eingeschätzte Wissen zu. Allerdings zeigten sich nur beim selbst eingeschätzten Wissen signifikante Unterschiede zwischen den Messzeitpunkten, was auf Seminareffekte zurückgeführt werden kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article presents a setting for research-based learning in subject-specific pedagogical training of teachers of business education. The university course was evaluated in a study in which orientations, interest, and self-perceived knowledge concerning aspects of pedagogical content knowledge and research activities were measured at three points over one semester. While their orientations remained relatively stable, the participating university students reported their knowledge to be more thorough at the end of the course than at the beginning. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2019
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication10.01.2020
CitationHoltsch, Doreen; Riebenbauer, Elisabeth: Forschendes Lernen in der fachdidaktischen Ausbildung von Lehrpersonen. Selbsteinschätzungen in Bezug auf Orientierungen, Interesse und Wissen von Studierenden im Masterstudiengang „Wirtschaftspädagogik“ - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 2, S. 230-249 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-182743 - DOI: 10.25656/01:18274
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)