details
Original Title |
Potenziale von Portfolioarbeit in der Lehrerbildung. Eine Analyse der Portfolioliteratur |
---|---|
Parallel title | Potentials of portfolio in teacher education. An analysis of the corresponding literature |
Authors |
Feder, Lina ![]() ![]() ![]() |
Source | Die deutsche Schule 110 (2018) 4, S. 354-368 ![]() |
Document | full text (488 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Portfolio; Lehrerausbildung; Professionalisierung; Konzeption; Empirische Forschung; Erziehungswissenschaft; Literatur; Recherche; Textanalyse; Inhaltsanalyse; Codierung; Interpretation; Systematic Review |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Vocational Education and Training |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Portfolioarbeit gilt als Innovation in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Welche Potenziale dem Portfolio zugeschrieben werden und wie sich die Portfolioliteratur charakterisieren lässt, ist bislang aber unbekannt. Dieser Beitrag analysiert daher die Literatur und die in ihr angenommenen Potenziale inhaltsanalytisch in einem Review. Im Ergebnis zeigen sich vielfältige Potenziale. Die Literatur ist überwiegend konzeptionell und kaum forschend-empirisch. Ergebnisse werden professionstheoretisch diskutiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The use of portfolio is considered as innovation in teacher education. However, there is no systematic of the assumed potentials, and the literature on portfolio has not been characterized so far. Therefore, this article analyzes the literature and the potentials using content analysis in a literature review. In conclusion, there is a range of potentials. The literature is mainly conceptual, but hardly exploratory and empirical. Findings are discussed on the basis of theories of professionalism. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die deutsche Schule Jahr: 2018 |
additional URLs | DOI: 10.31244/dds.2018.04.06 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.01.2020 |
Citation | Feder, Lina; Cramer, Colin: Potenziale von Portfolioarbeit in der Lehrerbildung. Eine Analyse der Portfolioliteratur - In: Die deutsche Schule 110 (2018) 4, S. 354-368 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-184297 - DOI: 10.25656/01:18429 |