details
Original Title |
Zwischen Ort und Raum. Das Krippenkind im hybriden Blick der Frühpädagogik |
---|---|
Parallel title | Between place and space. Early education's hybrid gaze upon the child in day care |
Author | Schnoor, Oliver |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 63 (2017) 4, S. [457]-475 |
Document | full text (675 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bindung; Kleinkind; Kinderkrippe; Kindertagesbetreuung; Frühpädagogik; Bild; Visuelle Wahrnehmung; Raumvorstellung; Subjekt <Phil>; Mobilität; Bewegung <Motorische>; Darstellungsform; Objekt; Raum; Ort |
sub-discipline | Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag macht auf 'Raum' und 'Ort' als ein differenzielles Schema entlang von Bewegung aufmerksam und zeigt exemplarisch an der institutionellen Praxis einer Krippeneinrichtung, wie es zur Pädagogisierung als einer fortlaufenden Kenntlichmachung von Konzepten des Kindes beiträgt. Verräumlichung und Verörtlichung geschieht, der Dominanz des visuellen Erkennens entsprechend, bevorzugt in Praktiken des Zu-sehen-Gebens, in welchen zugleich der Blick auf kindgemäße Raum-Ort-Relationen formiert wird. Die Analyse der naturalisierenden Konstruktionsweise von AdressatInnen als einer Verschränkung räumlicher mit weiteren Differenzen wird schließlich als eine übertragbare Vergleichsperspektive entworfen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article draws attention to 'space' and 'place' as a differential schema. By analysing the institutional practice of a day care nursery, the research seeks to show how the schema is involved in the constitution of pedagogical meaning as an on going realisation of concepts of the child. 'Spatializing' and 'Place-alizing' occur, in accordance with the dominance of visual recognition and primarily through practices of 'making visible' (Zu-sehen-Gebens), while the gaze on child-appropriate relations of space and place is being formed. The analysis of naturalizing constructions of the addressees, as an interweaving of spatial differences with other differences, is conceptualised as a transferable comparative perspective. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.02.2020 |
Citation | Schnoor, Oliver: Zwischen Ort und Raum. Das Krippenkind im hybriden Blick der Frühpädagogik - In: Zeitschrift für Pädagogik 63 (2017) 4, S. [457]-475 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-185863 - DOI: 10.25656/01:18586 |