search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
The development of education for sustainable development - materials for inclusive education in South African curriculum settings
Authors
SourceZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 43 (2020) 1, S. 20-26 ZDB
Document  (2.497 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1434-4688; 14344688
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):From an opening standpoint that inclusion implies previous exclusions, this paper reviews the slow emergence of inclusive processes of Education for Sustainable Development (ESD) in the South African education system. It explores how the historical colonising process and modernist trajectories in the emerging nation state were exclusive and driven by interventionist forms of education while there was an uneven provision of education by race and for learners with disabilities. Today, national provision for special needs is being mainstreamed in new policies of inclusive education, shaping education provision with a broader inclusivity agenda. An emerging and more inclusive landscape for ESD is explored as co-engaged processes of transformation as an inclusive engagement of citizens intent on constituting the futures they want through deliberative processes of learning-led change. Here inclusive processes of social cohesion are strengthened and empowerment is promoted. The article reports two cases of learning materials for more inclusive ESD in South Africa. It describes how the broad scope of ESD and inclusion in South Africa developed around redress following the cultural exclusions of colonial history and the need for social cohesion as intervention-led processes for effecting social change. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Unter dem einleitenden Gesichtspunkt, dass Inkusion eine vorhergehende Exklusion impliziert, wird die langsam voranschreitende Entwicklung der Integration einer inklusiven Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) im südafrikanischen Bildungssystem aufgezeigt. Es wird untersucht, inwiefern der historische Kolonialisierungsprozess und die modernistischen Entwicklungen im aufstrebenden Nationalstaat von interventionistischen Bildungsformen beeinflusst wurden, während es ein ungleiches Bildungsangebot je nach Hautfarbe und für Lernende mit Beeinträchtigungen gab. Heute werden in Südafrika besondere Bedarfe von Lerndenden als Querschnittsthema in der neuen Politik für inklusive Bildung berücksichtigt und Bildungsangebote mit einem umfassenderen Anspruch an Inklusion gestaltet. Eine neue und inklusivere Bildungslandschaft für BNE wird als kooperativer Transformationsprozess untersucht - als inklusives Engagement der Bürger/-innen, die beabsichtigen, die Zukunft, die sie wollen, durch deliberative Prozesse des lernenden Wandels zu gestalten. Hier werden integrative Prozesse des sozialen Zusammenhalts gestärkt und Empowerment gefördert. Der Artikel stellt zwei Fallstudien der Entwicklung von Lernmaterialien einer inklusiveren BNE dar. Er zeigt auf, wie sich der breite Anwendungsbereich einer BNE und Inklusion in Südafrika aufgrund von Abhilfemaßnahmen entwickelt hat, die die kulturellen Ausgrenzungen der Kolonialgeschichte und die Notwendigkeit des sozialen Zusammenhalts als interventionsgesteuerte Prozesse zur Herbeiführung sozialen Wandels berücksichtigen. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.08.2020
CitationO’Donoghue, Rob; Roncevic, Katarina: The development of education for sustainable development - materials for inclusive education in South African curriculum settings - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 43 (2020) 1, S. 20-26 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-204441 - DOI: 10.25656/01:20444; 10.31244/zep.2020.01.04
export files

share content at social platforms