search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
"Aber erstmal hast du das Wort". Eine qualitativ-rekonstruktive Fallstudie zur Ausbildungsinteraktion und fachkulturellen Sozialisation im Praxissemester Sport
Parallel title"But first, you have the say". A reconstructive case study on interaction in teacher education and subject-related socialization in practical semester in sports
Authors
SourceZeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 7 (2018), S. 37-50 ZDB
Document  (505 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der vorliegende Beitrag thematisiert die Verberuflichungs- und Sozialisationsprozesse von Sportstudierenden in der Auseinandersetzung mit den fachkulturellen Normen, Praktiken und Orientierungen des Berufsfelds Schule im Rahmen des Praxissemesters. Fachkulturelle Sozialisation vollzieht sich in diesen Praxisphasen nicht nur, aber durchaus dominant in den Ausbildungsinteraktionen zwischen Studierenden und ihren schulischen Mentor*innen. Diese leiten die Praxis, das "Mit-Tun" im fachlichen Feld und die Muster der Arbeits-, Diskussions- und Reflexionsweisen an, in denen der fachspezifische Habitus größtenteils unbewusst angeeignet wird. Dieser Beitrag verfolgt das Anliegen, die Praxisformen dieser Ausbildungsinteraktion hinsichtlich ihrer Bedeutung für die fachkulturelle Sozialisation anhand der Rekonstruktion einer Unterrichtsnachbesprechung zwischen Mentorin und Studentin zu untersuchen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article focusses on the processes of occupationalisation and socialisation of sports students in dealing with subject-related norms, practices and orientations in school during practical semesters. The interaction in teacher education between students and their school mentors are dominant in the subject-related socialisation. The mentors guide the practices of the subject field and the way of teaching, discussing and reflecting. In these terms the subject-specific habitus is mainly unconsciously adopted. This article aims to reconstruct the practice forms of interaction in teacher education regarding their meaning for subject-related socialisation based on a reflective discussion between mentor and student. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.08.2020
CitationSchierz, Matthias; Pallesen, Hilke; Haverich, Ann Kristin: "Aber erstmal hast du das Wort". Eine qualitativ-rekonstruktive Fallstudie zur Ausbildungsinteraktion und fachkulturellen Sozialisation im Praxissemester Sport - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 7 (2018), S. 37-50 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-205399 - DOI: 10.25656/01:20539; 10.3224/zisu.v7i1.02
export files

share content at social platforms