search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Lernerfolg aus Sicht berufstätiger Studierender. Erste Schritte auf dem Weg zu einer Messmethode
Parallel titleLearning outcomes from the perspective of working students. Initial steps along the path to a measurement method
Author
SourceMagazin erwachsenenbildung.at (2020) 40, 9 S. ZDB
Document  (405 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)Lernerfolg; Student; Berufstätiger; Subjektivität; Messinstrument; Messung; Methode; Lerntheorie; Holzkamp, Klaus; Interview; Deutschland
sub-disciplineAdult Education / Further Education
Educational Psychology
Document typeArticle (journal)
ISSN1993-6818
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es gibt kaum empirische Studien, um den Lernerfolg aus der subjektiven Perspektive des/der einzelnen Lernenden zu erheben. Dies gilt auch für den subjektiven Lernerfolg berufstätiger Studierender. Der Autor des vorliegenden Beitrags machte es sich zur Aufgabe, basierend auf Klaus Holzkamps Lerntheorie, ein Instrument zu entwickeln, das diese Lücke zu schließen versucht. Um den subjektiven Lernerfolg von berufstätigen Studierenden an der Fernhochschule IUBH, Deutschland zu erheben, entwickelte er das Instrument ISLE-1 (Instrument Subjektiver Lernerfolg Version 1), dessen theoretischen Überlegungen, ersten Umsetzungsversuche und notwendigen Fortentwicklungen im vorliegenden Beitrag diskutiert werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):There are hardly any empirical studies that record learning outcomes from the subjective perspective of the individual learner. This is also true of subjective learning outcomes of working students. The author of this article set himself the task of developing an instrument that attempts to close this gap based on Klaus Holzkamp‘s theory of learning. In 2020 he developed the tool ISLE-1 (Instrument Subjektiver Lernerfolg Version 1) to record the subjective learning outcomes of Fernhochschule IUBH students in Germany. This article discusses his theoretical considerations, first attempts at implementation and necessary modifications. (DIPF/Orig.)
publisher's URLhttps://erwachsenenbildung.at/magazin/archiv_artikel.php?mid=14275&aid=14303
other articles of this journalMagazin erwachsenenbildung.at Jahr: 2020
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication17.09.2020
CitationHamminger, Leo: Lernerfolg aus Sicht berufstätiger Studierender. Erste Schritte auf dem Weg zu einer Messmethode - In: Magazin erwachsenenbildung.at (2020) 40, 9 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-206923 - DOI: 10.25656/01:20692
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)