search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (from a serial) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
"Das ist neu... das ist geil"?. Soziale Aspekte musikpädagogischer Hinsichten auf Neue Musik
Parallel title"Das ist neu … das ist geil?". Social aspects in concepts of music education regarding "Neue Musik"
Authors GND-ID; GND-ID ORCID
SourceClausen, Bernd [Hrsg.]; Dreßler, Susanne [Hrsg.]: Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York : Waxmann 2018, S. 259-276. - (Musikpädagogische Forschung; 39)
Document (537 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Musikpädagogik; Musikunterricht; Fachdidaktik; Soziale Interaktion; Musik
sub-disciplineTeaching Didactics/Teaching Social Science and Philosophy
Contributors (corporate)Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung. Jahrestagung (39. : 2017 : Bad Wildbad)
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8309-3872-9; 978-3-8309-8872-4; 9783830938729; 9783830988724
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):This essay examines how former concepts of music education focused on social aspects regarding “Neue Musik”. For that purpose, an understanding of “Neue Musik” is described with reference to Émile Durkheim’s concept of a “social fact.” On this basis, suggestions are offered on how social aspects in concepts of music education can be systematically approached. As a conclusion, we draft a perspective for music teaching, which accentuates the importance of invention, composition and improvisation of music to develop an appreciation of both music and social values. (DIPF/Orig.)
is part of:Soziale Aspekte des Musiklernens
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Purchase orderCheck the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German)
Date of publication09.10.2020
CitationSchatt, Peter W.; Sachsse, Malte: "Das ist neu... das ist geil"?. Soziale Aspekte musikpädagogischer Hinsichten auf Neue Musik - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]; Dreßler, Susanne [Hrsg.]: Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York : Waxmann 2018, S. 259-276. - (Musikpädagogische Forschung; 39) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-207368 - DOI: 10.25656/01:20736
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)