search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Umgang mit herausfordernden Verhaltensweisen von Erwachsenen mit kognitiven Beeinträchtigungen in Institutionen. Eine Übersicht über den englischsprachigen Forschungsstand
Parallel titleManagement of challenging behaviours shown by adults with intellectual disabilities living in residential institutions. An overview of anglophone research
Authors ; GND-ID; GND-ID
SourceEmpirische Sonderpädagogik 12 (2020) 2, S. 132-148 ZDB
Document  (745 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Sonderpädagogik; Erwachsener; Verhaltensauffälligkeit; Geistige Behinderung; Aggression; Maßnahme; Literaturübersicht; Forschungsstand
sub-disciplineSpecial Education
Adult Education / Further Education
Document typeArticle (journal)
ISSN1869-4845; 1869-4934
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Erwachsene mit kognitiven Beeinträchtigungen zeigen oft herausfordernde Verhaltensweisen wie Selbst- und Fremdverletzungen oder generieren Sachbeschädigungen. Der Umgang damit wurde im englischsprachigen Forschungsraum breit untersucht. Dieser Übersichtsartikel soll, ausgehend von bestehenden Literaturübersichten, einem deutschsprachigen Publikum den aktuellen englischsprachigen Forschungsstand aufzeigen. Die Literatursuche ergab 86 Artikel zum Umgang mit herausfordernden Verhaltensweisen, welche auf der Ebene des Individuums agogisch-therapeutische, freiheitsbeschränkende und medizinische Maßnahmen umfassen. Zudem wurden auch Artikel mit Maßnahmen, die auf die Begleitpersonen sowie die Umgebung abzielen, gefunden. Die darin erwähnten Maßnahmen sind vielfältig. Im Umgang mit herausfordernden Verhaltensweisen werden individuumspezifische, nicht-aversive und aufeinander abgestimmte Maßnahmen empfohlen, die in einem Prozess des Fallverstehens erarbeitet werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Persons with intellectual disabilities often show challenging behaviour such as physical aggression, self-injury or destructive behaviour. Within anglophone research areas, prevention and intervention set up to decrease these behaviours have frequently been the subject of studies. This review aims to present those current research findings to a German-speaking audience. The literature search resulted in 86 articles, including agogic-therapeutic, restraint, and medical interventions on the individual level as well as interventions on staff and environmental level. To ensure an ideal management of challenging behaviour, individualised, non-aversive as well as coordinated measures based on an accurate observation and analysis are recommended (e.g. functional analysis). (DIPF/Orig.)
other articles of this journalEmpirische Sonderpädagogik Jahr: 2020
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication03.12.2020
CitationZambrino, Natalie; Büschi, Eva; Calabrese, Stefania: Umgang mit herausfordernden Verhaltensweisen von Erwachsenen mit kognitiven Beeinträchtigungen in Institutionen. Eine Übersicht über den englischsprachigen Forschungsstand - In: Empirische Sonderpädagogik 12 (2020) 2, S. 132-148 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-211279 - DOI: 10.25656/01:21127
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)