search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
"Doing Gender" lernen. Geschlechtergerechte Bildung im Religionsunterricht
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik und Theologie 72 (2020) 1, S. 66-78 ZDB
Document  (411 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1437-7160; 14377160
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):"Doing gender" nimmt die soziale Konstruktion von Geschlecht in den Blick. Geschlecht bzw. Geschlechtszugehörigkeit werden nicht als Eigenschaft oder Merkmal von Individuen verstanden, sondern sie sind sozial und kulturell konstruiert und in Interaktionen ständig inszeniert, produziert und reproduziert. Doing gender im Schulbereich betrifft das Grundverständnis und die Haltung der Lehrpersonen zum Thema Geschlecht sowie die Institution Schule insgesamt. Dieses Grundverständnis ist auch im Religionsunterricht umzusetzen, um geschlechtergerechte Bildung im religiösen Bereich zu gewährleisten. Beispiele dazu runden den Beitrag. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):"Doing gender" takes account of the social construction of gender. Here, gender is not considered an attribute or characteristic of an individual; it is rather a social and cultural construct which is constantly staged, produced, and reproduced. "Doing gender" in an academic context concerns the teachers' basic understanding of and attitude towards the topic of gender, as well as the education system as a whole. This basic understanding also has to be applied in religious education in order to guarantee learning free of gender bias in religious studies. Some examples complete the article.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication08.02.2021
CitationKohler-Spiegel, Helga: "Doing Gender" lernen. Geschlechtergerechte Bildung im Religionsunterricht - In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie 72 (2020) 1, S. 66-78 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-213939 - DOI: 10.25656/01:21393
export files

share content at social platforms