search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Über den Zusammenhang von fachdidaktischem Wissen und Unterrichtserfahrung von Lehrpersonen an kaufmännischen Berufsfachschulen
Parallel titleOn the relationship between pedagogical content knowledge and teaching experience in business-education teachers
Authors GND-ID; GND-ID ORCID
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 2, S. 229-244 ZDB
Document  (1.307 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Fachdidaktik; Unterricht; Erfahrung; Zusammenhang; Theorie-Praxis-Beziehung; Lehrpersonal; Berufsfachschule; Wirtschaftspädagogik; Empirische Untersuchung
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Obwohl fachdidaktisches Wissen von Lehrpersonen als bedeutsam für eine leistungsförderliche Unterrichtsgestaltung gilt, liegen bisher kaum Befunde zu dessen Ausprägung sowie zur Relevanz der Unterrichtserfahrungen für das fachdidaktische Wissen im kaufmännischen Bereich vor. Vor diesem Hintergrund wurden in einer empirischen Studie 154 Lehrpersonen befragt. Sie beantworteten durchschnittlich mehr als die Hälfte der fachdidaktischen Fragen korrekt. Regressionsanalytisch konnte gezeigt werden, dass das fachdidaktische Wissen negativ mit der Unterrichtserfahrung zusammenhing. Dieser Effekt dürfte allerdings eher mit der Nähe zur Ausbildung als mit einem Wissensdefizit zu erklären sein. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Although pedagogical content knowledge (PCK) of teachers is considered to be important for promoting students’ competence development, there are hardly any findings concerning characteristics of teachers’ PCK in the context of commercial vocational education and concerning the relevance of teaching experience to PCK. Against this background, we surveyed 154 teachers in an empirical study. On average, they answered more than half of the PCK-related questions correctly. Regression analysis showed that PCK correlated negatively with teaching experience. This effect is more likely to be explained by the temporal proximity to the completion of a teacher education and training programme than by a knowledge deficit, however.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2020
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication15.06.2021
CitationHoltsch, Doreen; Forster-Heinzer, Sarah: Über den Zusammenhang von fachdidaktischem Wissen und Unterrichtserfahrung von Lehrpersonen an kaufmännischen Berufsfachschulen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 2, S. 229-244 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217868 - DOI: 10.25656/01:21786
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)