search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Monograph, Collected Work or primary publication accessible via
URN:
DOI:
Title
Achtsamkeit und Meditation im Hochschulkontext. 10 Jahre Münchner Modell
Author GND-ID
SourceBielefeld : transcript 2021, 211 S. - (Achtsamkeit - Bildung - Medien; 4)
related to:Mindfulness and Meditation at University. 10 Years of the Munich Model
Document  (27.945 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)Achtsamkeit; Meditation; Tagebuch; Selbstaufmerksamkeit; Seele; Geist; Liebe; Mitgefühl; Intelligenz <Psy>; Intuition; Bildung; Universität; Hochschule; Paradigmenwechsel; Körper <Biol>; Leben; Philosophie; Lebenskunst; Bildungstheorie; Sozialpädagogik; Pädagogik; Ratgeber; Einführung
sub-disciplineHigher Education
Philosophy of Education
Document typeMonograph, Collected Work or primary publication
ISBN978-3-8394-5638-5; 978-3-8394-5638-5
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Warum ist es wichtig, Konzepte der Achtsamkeit und Meditation an unseren Hochschulen zu etablieren? Welche Auswirkungen hat dies auf das Bildungssystem und auf die Teilnehmerinnen und Teilnehmer? Andreas de Bruin widmet sich den Ergebnissen der ersten zehn Jahre des seit 2010 existierenden Münchner Modells »Achtsamkeit und Meditation im Hochschulkontext«, an dem bislang über 2000 Studierende teilnahmen. In Meditationstagebuchnotizen berichten sie darüber, welche Bedeutung das Praktizieren von Achtsamkeit und Meditation in ihrem Studium und im täglichen Leben erhalten hat. Neben einem Überblick über den aktuellen Stand der Forschung, vertiefenden Beiträgen und Erläuterungen wichtiger Begriffe aus der Achtsamkeits- und Meditationspraxis finden sich im Buch auch zahlreiche Übungen samt Anleitungen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Why is it important to establish concepts of mindfulness and meditation in our universities? What impact does this have on the educational system and on the participants? Andreas de Bruin looks at the results of the first ten years of the Munich model "Mindfulness and Meditation in the Context of Higher Education", which has been in existence since 2010 and in which over 2,000 students have participated so far. In notes from their meditation diaries, they report on the significance the practice of mindfulness and meditation has gained in their studies and daily lives. In addition to an overview of the current state of research, in-depth contributions and explanations of important terms from mindfulness and meditation practice, the book also contains numerous exercises including instructions.
additional URLsDOI: 10.14361/9783839456385
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Purchase orderCheck the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German)
Date of publication27.08.2021
CitationBruin, Andreas de: Achtsamkeit und Meditation im Hochschulkontext. 10 Jahre Münchner Modell. Bielefeld : transcript 2021, 211 S. - (Achtsamkeit - Bildung - Medien; 4) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-232184 - DOI: 10.25656/01:23218
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)