details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-238741
DOI: 10.25656/01:23874; 10.31244/9783830994589.05
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-238741
DOI: 10.25656/01:23874; 10.31244/9783830994589.05
Original Title |
"Schaffen wir das?". Einflüsse der Pandemie auf das Unsicherheitsgefühl von Schüler*innen am Übergang zwischen Sekundarstufe I und II |
---|---|
Parallel title | "Can we handle this?". Influences of the pandemic on students' feelings of insecurity at the transition between lower and upper secondary education |
Authors |
Jesacher-Rößler, Livia ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Fickermann, Detlef [Hrsg.]; Edelstein, Benjamin [Hrsg.]; Gerick, Julia [Hrsg.]; Racherbäumer, Kathrin [Hrsg.]: Schule und Schulpolitik während der Corona-Pandemie. Nichts gelernt? Münster ; New York : Waxmann 2021, S. 101-123. - (Die Deutsche Schule, Beiheft; 18) |
Document | full text (1.921 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Schulschließung; Pandemie; COVID-19; Fernunterricht; Unsicherheit; Schüler; Übergang Sekundarstufe I - Sekundarstufe II; Angst; Übergang Schule - Beruf; Krise; Schuljahr 08; Berufsvorbereitungsjahr; Längsschnittuntersuchung; Österreich |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-4458-4; 978-3-8309-9458-9; 9783830944584; 9783830994589 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Im Beitrag wird das Ausmaß der empfundenen Unsicherheiten und Ängste im Kontext des pandemiebedingten Distanzunterrichts und des bevorstehenden Übertritts in die Sekundarstufe II anhand zweier Schüler*innengruppen kontrastiv beleuchtet: zum einen jene Gruppe, die den Ausbildungsweg „Lehrberuf “ einschlagen und zum anderen die Gruppe, die eine „weiterführende Schule“ besuchen wird. Die Ergebnisse zeigen unter anderem, dass bei der letztgenannten Gruppe ein höheres Ausmaß an Unsicherheiten, aber auch ein hoher Leistungsanspruch vorliegt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In this article, the extent of perceived insecurities and fears in the context of distance learning due to the pandemic and the imminent transition to upper secondary school is examined contrastively on the basis of two groups of students: on the one hand, the group that will take the path of “apprenticeship” and, on the other hand, the group that will attend an “upper secondary school”. The results show, among other things, that the latter group has a higher degree of uncertainty, but also a higher aspiration for academic achievement. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Schule und Schulpolitik während der Corona-Pandemie. Nichts gelernt? |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 20.01.2022 |
Citation | Jesacher-Rößler, Livia; Schreiner, Claudia; Berger, Fred; Kraler, Christian; Roßnagl, Susanne; Hagleitner, Wolfgang: "Schaffen wir das?". Einflüsse der Pandemie auf das Unsicherheitsgefühl von Schüler*innen am Übergang zwischen Sekundarstufe I und II - In: Fickermann, Detlef [Hrsg.]; Edelstein, Benjamin [Hrsg.]; Gerick, Julia [Hrsg.]; Racherbäumer, Kathrin [Hrsg.]: Schule und Schulpolitik während der Corona-Pandemie. Nichts gelernt? Münster ; New York : Waxmann 2021, S. 101-123. - (Die Deutsche Schule, Beiheft; 18) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-238741 - DOI: 10.25656/01:23874; 10.31244/9783830994589.05 |