search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Nichtschulbesuch als Kindeswohlgefährdung? Homeschooling in der Rechtsprechung des Bundesverfassungsgerichts und der Familiengerichte
Parallel titleNot going to school as a child welfare risk? Homeschooling in the case law of the federal constitutional court and the family courts
Author
SourceDie Deutsche Schule 113 (2021) 4, S. 451-460 ZDB
Document  (177 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Remark
Abstract (German):Ausgehend vom Status Quo der Schulpflicht in Deutschland gibt der Beitrag einen Überblick über Homeschooling in der Rechtsprechung des Bundesverfassungsgerichts und der Familiengerichte. Es zeigt sich, dass die Auffassung, Homeschooling bedeute unbesehen eine zu Eingriffen in die elterliche Sorge berechtigende Kindeswohlgefährdung, nicht in Einklang mit dem Elternrecht (Art. 6 Abs. 2 S. 1 GG) steht. Vielmehr entscheidend sind die Umstände des Einzelfalles, die das Familiengericht sorgfältig zu ermitteln hat. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based on the status quo of compulsory school attendance in Germany, the article gives an overview of case law of the Federal Constitutional Court and the family courts on homeschooling. It turns out that the view that homeschooling implies a risk to the best interests of the child and justifies encroachments on parental rights is not in line with parental law (Art. 6, Par. 2, S. 1 of the Basic Law). Rather, the circumstances of the individual case, which the family court must carefully determine, are decisive. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.01.2022
CitationVogt, Andreas: Nichtschulbesuch als Kindeswohlgefährdung? Homeschooling in der Rechtsprechung des Bundesverfassungsgerichts und der Familiengerichte - In: Die Deutsche Schule 113 (2021) 4, S. 451-460 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-238867 - DOI: 10.25656/01:23886; 10.31244/dds.2021.04.08
export files

share content at social platforms