search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Which methodological paths of inquiry on the Internet for research in didactics?
Parallel titleWelche Wege gehen die Methoden der Untersuchung im Internet in der didaktischen Forschung?
Authors
SourceBildungsforschung (2021) 2, S. 1-16 ZDB
Document  (222 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1860-8213; 18608213
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):We discuss the interest and difficulties of research methods when using the Internet as a research field and infrastructure. Our article presents an approach to investigating this particular use of the Internet that has been tested in the field of didactics to reflect on the challenges and pitfalls that the researcher may face. The anthropological theory of the didactic (ATD) was used as a theoretical framework to study the inquires carried out in two doctoral researches based on an approach involving the collection of data and materials on the Internet. The conditions, constraints and points of vigilance when conducting an Internet based inquiry are then discussed. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Wir diskutieren das Interesse und die Schwierigkeiten der Forschungsmethoden bei der Nutzung des Internets als Forschungsgebiet und -infrastruktur. Der Untersuchungsansatz im Internet wird im Bereich der Didaktik getestet, um die Herausforderungen und Fallstricke zu identifizieren, mit denen der Forscher konfrontiert werden kann. Die anthropologische Theorie der Didaktik (ATD) wurde als theoretischer Rahmen verwendet, um die Untersuchungen für zwei Doktorarbeiten zu analysieren, die auf der Grundlage von im Internet gesammelten Daten durchgeführt wurde. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication31.01.2022
CitationLadage, Caroline; Redondo, Cécile: Which methodological paths of inquiry on the Internet for research in didactics? - In: Bildungsforschung (2021) 2, S. 1-16 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-239036 - DOI: 10.25656/01:23903; 10.25539/bildungsforschun.v0i2.418
export files

share content at social platforms