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Original Title
Design-Based Research als Ansatz zur Lösung praxisrelevanter Probleme in der fachdidaktischen Forschung
Parallel titleDesign-Based Research as an approach for solving practice-oriented problems in didactical research
Authors
SourceBildungsforschung (2021) 2, S. 1-10 ZDB
Document  (403 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1860-8213; 18608213
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Fachdidaktische Forschung untersucht Lehr-Lern-Umgebungen und entwickelt evidenzbasierte Empfehlungen für „guten“ Unterricht. Die Forschungsbefunde finden jedoch häufig kaum eine Umsetzung in der pädagogischen Praxis, weswegen von einem Transferproblem gesprochen wird. Design-Based Research (DBR) stellt einen Forschungsansatz dar, der ausgehend von für die Praxis relevante Probleme die Theorie(weiter)entwicklung und das Lösen von Praxisproblemen kombiniert und somit eine Lösung für das bestehende Transferproblem von fachdidaktischer Forschung darstellen könnte. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Didactical research investigates teaching and learning situations in order to develop evidence-based recommendations for “good” teaching. However, the results of that research are hardly used in the pedagogical practice besides the research-driven interventions. Hence, a transfer problem of didactical research exists. Design-Based Research (DBR) is a research approach focusing on practice-based problems proclaimed by practitioners such as teachers. DBR combines solving the practical problems and the developing or redefining of theories simultaneously. Therefore, DBR has the potential to decrease the current transfer problem of didactical (DIPF/Orig.)
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Date of publication31.01.2022
CitationSchmiedebach, Mario; Wegner, Claas: Design-Based Research als Ansatz zur Lösung praxisrelevanter Probleme in der fachdidaktischen Forschung - In: Bildungsforschung (2021) 2, S. 1-10 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-239206 - DOI: 10.25656/01:23920; 10.25539/bildungsforschun.v0i2.413
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