details
Original Title |
Auswahlverfahren an Internatsschulen. Rituelle Akte der Besonderung? |
---|---|
Parallel title | Boarding school admission. Ritual acts of distinctive individuation? |
Author | Mohr, Philipp |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 65 (2019) 2, S. 182-196 ![]() |
Document | full text (691 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Leitfadeninterview; Teilnehmende Beobachtung; Schulleiter; Internat; Schüler; Indikator; Ritual; Forschungsstand; Auslese; Auswahlverfahren; Standard; Theorie; Bourdieu, Pierre; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag basiert auf Ergebnissen einer Studie im Rahmen eines Promotionsprojektes, das Auswahlverfahren an Internatsschulen fokussiert. Über qualitative Dokumentenanalyse, Schulleiterinterviews, Schüler*inneninterviews und teilnehmende Beobachtung werden die Verfahren in ihrer formalen Organisation und in ihren rituellen Praktiken nachgezeichnet. Darüber hinaus werden Legitimationsmuster durch die Auswählenden rekonstruiert. Anschließend an Bourdieu wird untersucht, inwieweit die Aufnahme am Internat als ritueller Akt der Besonderung verstanden werden kann. Dabei lassen sich verschiedene Rituale mit unterschiedlichen Funktionen rekonstruieren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The following findings are the result of a research project analysing boarding school admission. Using qualitative document analysis, interviews with both headmasters and boarding school students, and by participatory observation, the formal organization of the admission process and ritual practices therein are analysed. In addition, patterns of legitimisation by the selecting personnel are reconstructed. Following Bourdieu, it is examined to what extent boarding school admission can be understood as an "act of consecration". Rituals with differing functions can thereby be reconstructed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2019 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.02.2022 |
Citation | Mohr, Philipp: Auswahlverfahren an Internatsschulen. Rituelle Akte der Besonderung? - In: Zeitschrift für Pädagogik 65 (2019) 2, S. 182-196 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-239360 - DOI: 10.25656/01:23936 |