search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulentwicklung durch (Daten-)Einsicht? Kybernetische und pädagogische Verbindungslinien zu Schulinspektionen
Parallel titleSchool improvement via (databased) insight? Cybernetic and pedagogical relations to school inspections
Author
Source"Neue Steuerung" - Renaissance der Kybernetik? Münster; New York : Waxmann 2020, S. 77-91. - (Die Deutsche Schule, Beiheft; 15)
Document (1.697 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8309-4161-3; 978-3-8309-9161-8; 9783830941613; 9783830991618
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In Rekurs auf die kybernetische Vorstellung autonomer Selbststeuerung von Systemen sowie auf die Idee indirekter Beeinflussung in Rousseaus "negativer Erziehung" werden im Beitrag zwei Diskursstränge diskutiert, an die die Steuerungslogik von Schulinspektionen anknüpft. Der Text ermöglicht so eine reflexive Befragung des Modells "Neue Steuerung" im Schulsystem, insbesondere des Aspekts des "Neuen". (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article argues that school inspections, which are understood as instruments within a new model of governing schools, can be related to cybernetic and pedagogical notions of autonomy through self-monitoring. These notions refer to processes of datafication and insight. By exploring both the cybernetic program and the concept of "negative education" by Rousseau, a reflexive inquiry of the new model of School Governance is provided. The article reflects on aspects of the "new" governing model, which are little-noticed in recent discussions. (DIPF/Orig.)
is part of:"Neue Steuerung" - Renaissance der Kybernetik?
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication11.02.2022
CitationSchmidt, Melanie: Schulentwicklung durch (Daten-)Einsicht? Kybernetische und pädagogische Verbindungslinien zu Schulinspektionen - In: "Neue Steuerung" - Renaissance der Kybernetik? Münster; New York : Waxmann 2020, S. 77-91. - (Die Deutsche Schule, Beiheft; 15) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-241440 - DOI: 10.25656/01:24144; 10.31244/9783830991618.05
export files

share content at social platforms