search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (from a serial) accessible via
URN:
DOI:
Title
Institutional sponsorship and educational stratification. Elite education in France
Author GND-ID
SourceExklusive Bildung und neue Ungleichheit. Ergebnisse der DFG-Forschergruppe "Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem". Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2019, S. 61-77. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 65)
Document  (639 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Soziale Ungleichheit; Bildungsbiografie; Soziale Mobilität; Bildungssystem; Sekundarbereich; Elite; Segregation; Sponsoring; Auslese; Bildungseinrichtung; Frankreich
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7799-3531-5; 978-3-7799-3532-2
ISSN0514-2717
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):Using Turner's ideal-typical distinction between two modes of upward mobility through education, 'contest' and 'sponsored' mobility, the first section of this article presents and discusses the concept of 'institutional sponsorship' developed to refine Turner's typology and adapt it to the study of contemporary educational systems. The second section analyses two main channels of institutional sponsorship, internal tracking and school segregation, using data from studies on the French educational system. The conclusion emphasizes the influence of the institutional sponsorship of educational elites on educational closure and inequalities. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Unter Einbezug der idealtypischen Unterscheidung zweier Arten von Aufstiegsmobilität durch Bildung, Wettbewerb und 'gesponserte' Mobilität von Ralph Turner, erschließt die Autorin anhand Turners Konzepts des 'institutionellen Sponsorings' den Zusammenhang der Mechanismen von Wettbewerb und Sponsoring in der Reproduktion von Bildungseliten. Studien zu Auswahl- und Segregationsprozessen akademischer Eliten im französischen Bildungssystem, die zwischen 2006 und 2013 durchgeführt wurden, wie auch ein laufendes Forschungsprojekt, welches den Übergang zur höheren Bildung untersucht, zeigen auf, dass die Bildungsverläufe zukünftiger Eliten in Frankreich durch eng miteinander verknüpfte Wettbewerbs- und Sponsoringlogiken gekennzeichnet sind. (DIPF/Orig.)
is part of:Exklusive Bildung und neue Ungleichheit. Ergebnisse der DFG-Forschergruppe "Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem"
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Purchase orderCheck the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German)
Date of publication18.02.2022
CitationHenriot-Van Zanten, Agnès: Institutional sponsorship and educational stratification. Elite education in France - In: Exklusive Bildung und neue Ungleichheit. Ergebnisse der DFG-Forschergruppe "Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem". Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2019, S. 61-77. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 65) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-241693 - DOI: 10.25656/01:24169
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)