details
Title |
Institutional sponsorship and educational stratification. Elite education in France |
---|---|
Author |
Henriot-Van Zanten, Agnès ![]() |
Source | Exklusive Bildung und neue Ungleichheit. Ergebnisse der DFG-Forschergruppe "Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem". Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2019, S. 61-77. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 65) |
Document | full text (639 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Soziale Ungleichheit; Bildungsbiografie; Soziale Mobilität; Bildungssystem; Sekundarbereich; Elite; Segregation; Sponsoring; Auslese; Bildungseinrichtung; Frankreich |
sub-discipline | Empirical Educational Research Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7799-3531-5; 978-3-7799-3532-2; 9783779935315; 9783779935322 |
ISSN | 0514-2717; 05142717 |
Language | English |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | Using Turner's ideal-typical distinction between two modes of upward mobility through education, 'contest' and 'sponsored' mobility, the first section of this article presents and discusses the concept of 'institutional sponsorship' developed to refine Turner's typology and adapt it to the study of contemporary educational systems. The second section analyses two main channels of institutional sponsorship, internal tracking and school segregation, using data from studies on the French educational system. The conclusion emphasizes the influence of the institutional sponsorship of educational elites on educational closure and inequalities. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Unter Einbezug der idealtypischen Unterscheidung zweier Arten von Aufstiegsmobilität durch Bildung, Wettbewerb und 'gesponserte' Mobilität von Ralph Turner, erschließt die Autorin anhand Turners Konzepts des 'institutionellen Sponsorings' den Zusammenhang der Mechanismen von Wettbewerb und Sponsoring in der Reproduktion von Bildungseliten. Studien zu Auswahl- und Segregationsprozessen akademischer Eliten im französischen Bildungssystem, die zwischen 2006 und 2013 durchgeführt wurden, wie auch ein laufendes Forschungsprojekt, welches den Übergang zur höheren Bildung untersucht, zeigen auf, dass die Bildungsverläufe zukünftiger Eliten in Frankreich durch eng miteinander verknüpfte Wettbewerbs- und Sponsoringlogiken gekennzeichnet sind. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Exklusive Bildung und neue Ungleichheit. Ergebnisse der DFG-Forschergruppe "Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem" |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 18.02.2022 |
Citation | Henriot-Van Zanten, Agnès: Institutional sponsorship and educational stratification. Elite education in France - In: Exklusive Bildung und neue Ungleichheit. Ergebnisse der DFG-Forschergruppe "Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem". Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2019, S. 61-77. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 65) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-241693 - DOI: 10.25656/01:24169 |