details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-242058
DOI: 10.25656/01:24205; 10.35468/5935-09
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-242058
DOI: 10.25656/01:24205; 10.35468/5935-09
Title |
Zeitzeug*innengespräche und historisches Lernen im Sachunterricht. Ein Projektseminar |
---|---|
Authors | Peuke, Julia; Pech, Detlef ; Urban, Jara |
Source | Sachunterricht in der Informationsgesellschaft. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2022, S. 99-105. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 32) |
Document | full text (847 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Sachunterricht; Informationsgesellschaft; Fachdidaktik; Zeitzeuge; Historisches Lernen; Primarbereich; Lehr-Lern-System; Geschichte <Histor>; Lehrerausbildung; Projekt; Hochschullehre; 20. Jahrhundert; Deutschland-DDR |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-2496-5; 978-3-7815-5935-6; 9783781524965; 9783781559356 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Die Autor*innen berichten von ihrem digitalen Projektseminar „Zeitzeug*innengespräche und historisches Lernen im Sachunterricht“: Zeitzeug*innengespräche als zentrale Bestandteile geschichtswissenschaftlicher Forschung haben sich auch im Rahmen historischen Lernens in der Grundschule als Zugangsweise und Methode etabliert. Die Initiierung und Begleitung von Zeitzeug*innengesprächen zwischen Grundschulkindern und Bürger*innen der früheren DDR im Rahmen eines Hochschulseminars und auf der Grundlage digitaler Lehr-Lernformate wird vorgestellt und kritisch reflektiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Conversations with contemporary witnesses are considered to be a suitable approach to history in historical learning in general studies in primary education; at the same time, they are accompanied by particular challenges concerning critical analysis of sources. The article focuses on the didactic discussion of contemporary witnesses in the teaching of history on the basis of a digital seminar, which was developed and realized at the Humboldt University in the course of the effects of the Covid 19 pandemic. The seminar, the theoretical background and initial findings from the contemporary witness interviews conducted are presented in the article. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Sachunterricht in der Informationsgesellschaft |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 25.02.2022 |
Citation | Peuke, Julia; Pech, Detlef; Urban, Jara: Zeitzeug*innengespräche und historisches Lernen im Sachunterricht. Ein Projektseminar - In: Sachunterricht in der Informationsgesellschaft. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2022, S. 99-105. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 32) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-242058 - DOI: 10.25656/01:24205; 10.35468/5935-09 |