details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-242859
DOI: 10.25656/01:24285; 10.3224/diskurs.v16i1.04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-242859
DOI: 10.25656/01:24285; 10.3224/diskurs.v16i1.04
Original Title |
Segregation in early childhood education and care in Germany. Insights on regional distribution patterns using national educational studies |
---|---|
Parallel title | Segregation in der Kindertagesbetreuung in Deutschland. Ergebnisse zu regionalen Verteilungsmustern auf Basis nationaler Bildungsstudien |
Authors |
Hogrebe, Nina ![]() ![]() ![]() |
Source | Diskurs Kindheits- und Jugendforschung 16 (2021) 1, S. 36-56 ![]() |
Document | full text (834 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Forschung; Panel; Soziale Ungleichheit; Soziale Benachteiligung; Soziale Herkunft; Kind; Kindergarten; Kindertagesstätte; Frühkindliche Bildung; Region; Migrationshintergrund; Segregation; Sozioökonomische Lage; Zusammensetzung; Kindertagesbetreuung; Deutschland |
sub-discipline | Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1862-5002; 18625002 |
Language | English |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | Early Childhood Education and Care (ECEC) is believed to contribute to educational equality and to serve social inclusion and democracy. Segregation in day-care centres counteracts these aims but has hardly been researched so far. We explore ethnic/linguistic and social segregation in Germany using data from the National Educational Panel Study (NEPS) and the Early Childhood Education and Care Quality Study in the Socio-Economic Panel (K2ID-SOEP). We find pronounced differences in preschool composition that point to ethnic/linguistic and social segregation that differs for population groups as well as between regions and states. We discuss political implications of our findings. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Frühkindliche Bildung und Betreuung soll zum Abbau von Bildungsungleichheit beitragen und Inklusion fördern. Segregation in Kindertageseinrichtungen wirkt diesen Zielen entgegen, ist aber bisher kaum erforscht. Wir untersuchen ethnische/sprachliche und soziale Segregation in Deutschland anhand von Daten des Nationalen Bildungspanels (NEPS) und der Studie „Kinder und Kitas in Deutschland“ im Rahmen des Sozio-ökonomischen Panels (K2ID-SOEP). Wir finden Unterschiede in der Zusammensetzung der Einrichtungen, die für Bevölkerungsgruppen unterschiedlich ausgeprägt ist und zwischen Regionen und Bundesländern variiert. Wir diskutieren die Implikationen unserer Ergebnisse. (Autor*innen) |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.03.2022 |
Citation | Hogrebe, Nina; Pomykaj, Anna; Schulder, Stefan: Segregation in early childhood education and care in Germany. Insights on regional distribution patterns using national educational studies - In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung 16 (2021) 1, S. 36-56 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-242859 - DOI: 10.25656/01:24285; 10.3224/diskurs.v16i1.04 |