search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Bedeutung des Räumlichen in bildungstheoretischer Hinsicht. Zur atmosphärischen Programm- und Erlebniswirkung schulischer Räume
Parallel titleThe meaning of space in terms of educational theory. On the atmospheric effect of school environments
Author
SourceDie Deutsche Schule 114 (2022) 1, S. 11-21 ZDB
Document  (240 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In bildungstheoretisch-phänomenologischer Sicht entfalten schulische Räume ihre eindrückliche Wirkung in Gefühlsqualitäten. Der architektonische Raum birgt in seiner Verwurzelung in Situationen atmosphärisch spürbare Enge- und Weiteräume. Raumprogramme kommunizieren letztlich spürbare Erlebnisqualitäten. Im tatsächlichen Raum konstituieren sich Milieus leiblicher Kommunikation, affizierender Suggestionen und performativer Ereignisverläufe. Zwei Beispiele konkretisieren die immersive Eindrucksmacht von Atmosphären als spürbaren Gefühlsräumen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In an educational and phenomenological view school environments unfold emotional impressions. In its rootedness in situations, the architectural space contains atmospherically perceptible spaces of narrowness and expandedness. Spatial programs eventually communicate sensible qualities of being-with. Milieus of bodily communication constitute emotions, suggestions and performative events. Two examples illustrate the power of atmospheres as felt spaces. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication24.03.2022
CitationHasse, Jürgen: Die Bedeutung des Räumlichen in bildungstheoretischer Hinsicht. Zur atmosphärischen Programm- und Erlebniswirkung schulischer Räume - In: Die Deutsche Schule 114 (2022) 1, S. 11-21 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-243193 - DOI: 10.25656/01:24319; 10.31244/dds.2022.01.02
export files

share content at social platforms