details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-243193
DOI: 10.25656/01:24319; 10.31244/dds.2022.01.02
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-243193
DOI: 10.25656/01:24319; 10.31244/dds.2022.01.02
Original Title |
Die Bedeutung des Räumlichen in bildungstheoretischer Hinsicht. Zur atmosphärischen Programm- und Erlebniswirkung schulischer Räume |
---|---|
Parallel title | The meaning of space in terms of educational theory. On the atmospheric effect of school environments |
Author |
Hasse, Jürgen ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 114 (2022) 1, S. 11-21 ![]() |
Document | full text (240 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Raum; Bildungstheorie; Atmosphäre; Wahrnehmung; Architektur |
sub-discipline | General Educational Science Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In bildungstheoretisch-phänomenologischer Sicht entfalten schulische Räume ihre eindrückliche Wirkung in Gefühlsqualitäten. Der architektonische Raum birgt in seiner Verwurzelung in Situationen atmosphärisch spürbare Enge- und Weiteräume. Raumprogramme kommunizieren letztlich spürbare Erlebnisqualitäten. Im tatsächlichen Raum konstituieren sich Milieus leiblicher Kommunikation, affizierender Suggestionen und performativer Ereignisverläufe. Zwei Beispiele konkretisieren die immersive Eindrucksmacht von Atmosphären als spürbaren Gefühlsräumen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In an educational and phenomenological view school environments unfold emotional impressions. In its rootedness in situations, the architectural space contains atmospherically perceptible spaces of narrowness and expandedness. Spatial programs eventually communicate sensible qualities of being-with. Milieus of bodily communication constitute emotions, suggestions and performative events. Two examples illustrate the power of atmospheres as felt spaces. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 24.03.2022 |
Citation | Hasse, Jürgen: Die Bedeutung des Räumlichen in bildungstheoretischer Hinsicht. Zur atmosphärischen Programm- und Erlebniswirkung schulischer Räume - In: Die Deutsche Schule 114 (2022) 1, S. 11-21 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-243193 - DOI: 10.25656/01:24319; 10.31244/dds.2022.01.02 |