search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Die transnationale Migration des interkulturellen Bildungsdiskurses zwischen Europa und Lateinamerika. Ein ethnographisches Fallbeispiel spanisch-mexikanischen Diskurstransfers
Author
SourceTertium comparationis 19 (2013) 2, S. 263-283 ZDB
Document  (721 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Hochschulbildung; Bildungspolitik; Interkulturalität; Interkulturelle Bildung; Wissenstransfer; Akteur; Ethnische Gruppe; Indigenes Volk; Institution; Diskurs; Methode; Interview; Qualitative Forschung; Ethnografie; Spanien; Europa; Lateinamerika; Mexiko
sub-disciplineIntercultural and International Comparative Educational Research
Educational Sociology
Document typeArticle (journal)
ISSN0947-9732
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag setzt sich kritisch mit dem Begriff Interkulturalität auseinander, einem Begriff, der sich in Lateinamerika vorrangig auf die Indigenen und ihre Beziehung zum Nationalstaat bezieht, obwohl er stark von der spanisch-europäischen Konzeption interkultureller Bildung beeinflusst ist. In ihrem Beitrag analysiert die Autorin auf der Grundlage einer ethnographischen Feldforschung im mexikanischen Bundesstaat Veracruz, in welcher Weise der europäische Diskurs über Interkulturalität und interkulturelle Bildung von lateinamerikanischen Erziehungswissenschaftlern und Bildungspolitikern übernommen und auf mexikanische Institutionen transferiert wurde. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This contribution analyses the ways of transfer of the discourse on interculturality and intercultural education, as it has been coined and shaped by European and particularly Spanish scholars, towards educational actors and institutions in Mexico. The ethnographic data illustrate how this intercultural discourse is currently transferred through intellectual networks to different kinds of Mexican actors who are actively 'translating' this discourse into the post-indigenismo situation of 'indigenous education' and ethnic claims making in Mexico. On the basis of fieldwork conducted in two different institutions in the state of Veracruz, and by applying analytic categories stemming from historiographical transfer studies, the appropriation and re-interpretation of the European and Spanish discourse of interculturality are studied by comparing the training of 'intercultural and bilingual' teachers through the state educational authorities and the notion of intercultural education, as applied within the so-called 'Intercultural University of Veracruz'. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalTertium comparationis Jahr: 2013
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication18.05.2022
CitationMateos Cortés, Laura Selene: Die transnationale Migration des interkulturellen Bildungsdiskurses zwischen Europa und Lateinamerika. Ein ethnographisches Fallbeispiel spanisch-mexikanischen Diskurstransfers - In: Tertium comparationis 19 (2013) 2, S. 263-283 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245138 - DOI: 10.25656/01:24513
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)