search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Förderung der MINT-Bildung durch hochschultypenübergreifende Zusammenarbeit
Parallel titlePromoting STEM education through cooperation across higher education institutions
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 40 (2022) 1, S. 41-57 ZDB
Document  (1.153 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In den letzten etwa zwanzig Jahren gab es schweizweit verschiedene Initiativen zur Förderung der MINT-Bildung, welche auch den beteiligten Fachdidaktiken zugutekamen. Im Rahmen verschiedener Programme wurde dabei auf die Kooperation zwischen naturwissenschaftlich-technischen und Pädagogischen Hochschulen gesetzt. In diesem Beitrag wird zunächst geklärt, was unter MINT und insbesondere unter Allgemeiner Technischer Bildung verstanden wird, bevor einige der Schweizer Programme im Bereich MINT sowie die Ergebnisse einer Untersuchung der hochschultypenübergreifenden Kooperation im Rahmen eines solchen Programms vorgestellt werden. Abschließend wird das Potenzial dieser Initiativen zur MINT-Bildung diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the last twenty years, there have been various initiatives throughout Switzerland to promote STEM education. The involved branches of subject-specific pedagogy have also benefited from these initiatives. Within the framework of various programmes, cooperation between universities of science and technology and universities of teacher education has been emphasized. This paper first clarifies what is meant by STEM and, in particular, by general technical education. Second, some of the Swiss programmes in the field of STEM as well as the results of an investigation of cross-university cooperation within the framework of such a programme are presented. Finally, the potential of these initiatives for STEM education is discussed.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.05.2022
CitationMetzger, Susanne; Schneider, Charlotte; Haselhofer, Manuel: Förderung der MINT-Bildung durch hochschultypenübergreifende Zusammenarbeit - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 40 (2022) 1, S. 41-57 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245446 - DOI: 10.25656/01:24544
export files

share content at social platforms