search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Entwicklung der Fachdidaktiken als ein Identitätsmerkmal der Pädagogischen Hochschulen
Parallel titleThe evolution of subject-specific education as an identity marker of universities of teacher education
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 40 (2022) 1, S. 86-96 ZDB
Document  (719 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Fachdidaktiken tragen in der Schweiz zur Identität des Hochschultyps «Pädagogische Hochschulen» bei. Entwicklungen in der deutschsprachigen Schweiz werden gewürdigt und in einen größeren Kontext gestellt. Die Situierung der Fachdidaktiken in deutschsprachigen Ländern unterscheidet sich von der Positionierung im angelsächsischen Hochschulraum. Fachdidaktiken implizieren eine lokale und eine internationale Komponente – dieser hybride Charakter generiert diverse Herausforderungen. Damit in der Schweizer Ausbildung von Stufenlehrpersonen Kohärenz entsteht, sind Suchbewegungen zu interdisziplinären Verknüpfungen zu begrüßen und über begrenzte Handlungsfelder zu konkretisieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In Switzerland, subject-specific education contributes to the identity of universities of teacher education. Developments in German-speaking Switzerland are considered and positioned within a wider framework. There is a distinct difference between German-speaking and English-speaking countries regarding the relevance and the standing of subject-specific education in institutions of higher education. Thus, subject-specific education implies a local and an international component – its resulting hybrid nature generates multiple challenges. Since the multi-subject tradition of teacher education for compulsory schools in Switzerland requires coherence, research in creating interdisciplinary approaches must be encouraged. Moreover, such research needs to focus on concrete first steps within limited fields of action.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.05.2022
CitationPrusse, Michael C.: Die Entwicklung der Fachdidaktiken als ein Identitätsmerkmal der Pädagogischen Hochschulen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 40 (2022) 1, S. 86-96 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245470 - DOI: 10.25656/01:24547
export files

share content at social platforms