details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245597
DOI: 10.25656/01:24559; 10.3224/zisu.v9i1.06
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245597
DOI: 10.25656/01:24559; 10.3224/zisu.v9i1.06
Original Title |
Zwischen Teilnehmerorientierung und Sache. Kinder am außerschulischen Lernort NS-Gedenkstätte |
---|---|
Parallel title | Between participant orientation and subject. Out-of-school learning for children at Nazi memorial sites |
Authors | Flügel, Alexandra ; Landrock, Irina |
Source | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 9 (2020), S. 65-79 |
Document | full text (685 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Teilnehmende Beobachtung; Ethnografie; Kind; Grundschule; Schüler; Interaktion; Lernort; Videoaufzeichnung; Außerschulisches Lernen; Gedenkstätte; Praxeologie; Nationalsozialismus; Teilnehmerorientierung |
sub-discipline | Educational Leisure Research and Physical Education Teaching Didactics/Teaching Social Science and Philosophy |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-8474-2450-5; 9783847424505 |
ISSN | 2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Dieser Beitrag beleuchtet aus einer praxistheoretischen Perspektive das Geschehen in gedenkstättenpädagogischen Angeboten für Kinder. Entlang der Kontrastierung zweier Sequenzen wird rekonstruiert, wie im interaktiven Geschehen die Sach- und Akteursadressierung als spannungsreich beschrieben werden können: Die im Adressierungsgeschehen präsentierte Orientierung an den Kindern wird jeweils in den Dienst der Hervorbringung einer spezifischen Sache gestellt. Der Beitrag endet mit einer Diskussion der daraus resultierenden Begrenzung von Aneignungs- und Verhandlungsspielräumen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | From a practice theory perspective, this article deals with pedagogical practice in educational programs of Nazi Memorial Sites offered to children. By contrasting two sequences, the authors reconstruct how the interaction between orientation towards the children on the one hand and the subject on the other hand is to be described as tense: Orientation towards the children presented in the addressing processes each time is put in charge to the service of generating specific subjects. The article ends discussing the resulting limitation of appropriation and bargaining opportunities. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 18.05.2022 |
Citation | Flügel, Alexandra; Landrock, Irina: Zwischen Teilnehmerorientierung und Sache. Kinder am außerschulischen Lernort NS-Gedenkstätte - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 9 (2020), S. 65-79 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245597 - DOI: 10.25656/01:24559; 10.3224/zisu.v9i1.06 |