search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fotografische Inszenierung einer Praxissituation im Lehramtsstudium. Eine Dokumentarische Bildinterpretation
Parallel titlePhotographic presentation of an internship situation in teacher training. A documentary image interpretation
Author
SourceZeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 9 (2020), S. 110-125 ZDB
Document  (1.101 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISBN978-3-8474-2450-5; 9783847424505
ISSN2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im vorliegenden Beitrag steht die Analyse einer fotografisch inszenierten Praktikumssituation einer Lehramtsstudentin in der Grundschule im Mittelpunkt. Das Bild illustriert in der Zeitschrift didacta großformatig ein Interview, in dem Neuerungen in der Lehramtsausbildung besprochen werden, deren Umsetzung im Rahmen der Qualitätsoffensive Lehrerbildung eine Rolle spielen sollen. Mittels Dokumentarischer Bildinterpretation wird das enthaltene gesellschaftlich-konjunktive Wissen über die Lehrerbildung herausgearbeitet, das das öffentliche Bild des Berufsstandes konstituiert und prägt. Es zeigt sich auffallend traditionell und enthält Widersprüchlichkeiten, die nicht nur auf die Komplexität des Lehrens und Lernens verweisen, sondern auch als Alltagsverständnis über den Lehrberuf gelesen werden können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article focuses on the analysis of a photographically staged internship scenario of a student teacher at a primary school. The large format picture illustrates an interview in the journal didacta in which innovation in teacher training is being discussed. The implementation of such innovation will play an important role in the context of the quality initiative in teacher training. By means of documentary image interpretation, the socio-conjunctive knowledge of teacher training contained in the interview is identified, which in turn constitutes and shapes the public image of the profession. It is strikingly traditional and contains contradictions that not only refer to the complexity of teaching and learning but can also be read as a common perception of the teaching profession. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication18.05.2022
CitationTrumpa, Silke: Fotografische Inszenierung einer Praxissituation im Lehramtsstudium. Eine Dokumentarische Bildinterpretation - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 9 (2020), S. 110-125 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245626 - DOI: 10.25656/01:24562; 10.3224/zisu.v9i1.09
export files

share content at social platforms