search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Erziehungswissenschaftliche Transnationalismusforschung im Gegenstandsbereich der Schule. Zwischen Struktur und Lebenswelt
Author GND-ID
SourceTertium comparationis 24 (2018) 2, S. 151-170 ZDB
Document  (321 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Bildungsforschung; Vergleichende Erziehungswissenschaft; Empirische Forschung; Forschungsprogramm; Schule; Internationale Schule; Schulforschung; Internationalisierung; Globalisierung; Migration; Mobilität; Nationalstaat; Transnationale Kultur; Deutschland
sub-disciplineIntercultural and International Comparative Educational Research
Curriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0947-9732
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Autorin problematisiert hier die hoch selektive und weitgehend isolierte Betrachtung von internationalen Schulen einerseits und transnationalen Lebenswelten in der Migrationsgesellschaft andererseits. Für beide Forschungsgebiete zeigen sich disziplinhistorische Verankerungen sowie Reflexionslücken bezogen auf die gesellschaftliche Positioniertheit ihres Gegenstandsbereichs. Vorgeschlagen werden konkrete Forschungsfelder, die beide Perspektiven verbinden sowie theoretische und methodische Ansätze, die Strukturen, Programme und Praktiken ebenso aufeinander beziehen wie die Ebenen des Lokalen, des Nationalen und der Grenzüberschreitung. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article explores thematic fields of the application of the research perspective of transnationalism in German-language school and educational research and points out their selective reference to specific forms and arenas of transnationalization. Two aspects are discussed in more detail: On the one hand, it becomes clear that corresponding research is primarily directed towards the establishment of structures and programs, whereas pedagogical practices and experiences of actors tend to be ignored. On the other hand, empirical studies so far have focused primarily on the area of the international mobility of social elites and structures of exclusive school education. The transnationalization of life worlds and educational institutions in the context of migratory society, on the other hand, is hardly recognized. This observation is reflected against the background of the history of discipline in educational science, in which the examination of migration was realized almost exclusively in the context of differential pedagogical perspectives. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalTertium comparationis Jahr: 2018
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication22.06.2022
CitationPfaff, Nicolle: Erziehungswissenschaftliche Transnationalismusforschung im Gegenstandsbereich der Schule. Zwischen Struktur und Lebenswelt - In: Tertium comparationis 24 (2018) 2, S. 151-170 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-246860 - DOI: 10.25656/01:24686
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)