details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254692
DOI: 10.25656/01:25469; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.892
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254692
DOI: 10.25656/01:25469; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.892
Original Title |
Mehr Praxis in der Bildungsforschung? Eine Studie zu Praxisperspektiven in Forschungsprojekten |
---|---|
Parallel title | More practice in educational research? A study on practice perspectives in research projects |
Authors |
Hartmann, Ulrike ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Bildungsforschung (2022) 2, S. 1-24 ![]() |
Document | full text (460 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsforschung; Wissenschaft; Praxis; Wissenschaftstransfer; Forschungsprojekt; Theorie-Praxis-Beziehung; Empirische Forschung; Evidenz; Bildungspraxis; Herausforderung; Diagnostik; Testentwicklung; Evaluation; Erkenntnis; Umsetzung; Partizipation; Interpretation; Häufigkeit; Modell; Leitfadeninterview; Codierung; Analyse |
sub-discipline | Empirical Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1860-8213; 18608213 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In der Studie wird untersucht, welche Formen und Ausprägungen der Einbeziehung von Praxisperspektiven in Forschungsprojekten realisiert werden. Es wird ein theoriegeleitetes Kodierschema vorgestellt und auf Interviews aus sieben Bildungsforschungsprojekten angewendet. Alle Forschenden berücksichtigen Praxisperspektiven in ihrer Arbeit, wobei hinsichtlich Erscheinungsformen und Ausmaß sowohl zwischen als auch innerhalb von Projekten deutliche Unterschiede bestehen. Profilanalysen verdeutlichen den Mehrwert einer mehrdimensionalen Betrachtung von Praxistransfer. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The study examines which forms and characteristics of the inclusion of practice perspectives are realized in research projects. A theory-based coding scheme is presented and applied to interviews from seven educational research projects. All researchers incorporate practice perspectives in their work, with significant differences in manifestations and extent both between and within projects. Profile analyses illustrate the added value of a multidimensional view of practice transfer. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Bildungsforschung Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.12.2022 |
Citation | Hartmann, Ulrike; Kunter, Mareike: Mehr Praxis in der Bildungsforschung? Eine Studie zu Praxisperspektiven in Forschungsprojekten - In: Bildungsforschung (2022) 2, S. 1-24 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254692 - DOI: 10.25656/01:25469; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.892 |