search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Erfahrungen des Partizipierens: Methodologische Reflexionen zu partizipativen Forschungs- und Gestaltungsprozessen
Parallel titleThe experience of participating: reflections on participatory research and design processes
Authors
SourceBildungsforschung (2022) 2, S. 1-14 ZDB
Document  (281 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1860-8213; 18608213
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In diesem Beitrag werden aktuelle sozialtheoretische Überlegungen zu Partizipation aufgegriffen, um anhand eines Verbundprojekts die Erfahrungen des Partizipierens zu reflektieren. Vier Aspekte - Perplexsein, Temporalitäten, Komplizenschaften und Aushalten – stützen die These, dass Partizipation sich als unordentliche, unsystematisierbare Erfahrung entfaltet, welche sowohl eine Formatierung von Partizipation als gezähmte und limitierte Konsensfindung als auch ihre Umformatierung als situiertes, konspiratives Perplexsein ermöglicht. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article draws on theories of contemporary participation to reflect on an ongoing join participatory project. It identifies four aspects of the experience of participating: perplexity, temporality, complicity and endurance. The article argues that paticipation is a messy, unsytematic momentary experience, which enables both the formatting of participation as tamed consensus-building and the reformatting of participation as situated, conspiratorial perplexity. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.12.2022
CitationPoltze, Katharina I.; Demuth, Karin; Eke, Sabrin; Moebus, Antje; Macgilchrist, Felicitas: Erfahrungen des Partizipierens: Methodologische Reflexionen zu partizipativen Forschungs- und Gestaltungsprozessen - In: Bildungsforschung (2022) 2, S. 1-14 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254880 - DOI: 10.25656/01:25488; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.900
export files

share content at social platforms