details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254880
DOI: 10.25656/01:25488; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.900
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254880
DOI: 10.25656/01:25488; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.900
Original Title |
Erfahrungen des Partizipierens: Methodologische Reflexionen zu partizipativen Forschungs- und Gestaltungsprozessen |
---|---|
Parallel title | The experience of participating: reflections on participatory research and design processes |
Authors |
Poltze, Katharina I.;
Demuth, Karin;
Eke, Sabrin;
Moebus, Antje;
Macgilchrist, Felicitas ![]() |
Source | Bildungsforschung (2022) 2, S. 1-14 ![]() |
Document | full text (281 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsforschung; Partizipation; Begriff; Definition; Transfer; Bildungspraxis; Forschungsprozess; Forschungsprojekt; Lernort; Teilnehmer; Verhalten; Reflexion <Phil>; Kooperation; Forscher; Lehrer; Bildungsangebot; Konzeption; Erfahrung; Methodologie |
sub-discipline | Empirical Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1860-8213; 18608213 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In diesem Beitrag werden aktuelle sozialtheoretische Überlegungen zu Partizipation aufgegriffen, um anhand eines Verbundprojekts die Erfahrungen des Partizipierens zu reflektieren. Vier Aspekte - Perplexsein, Temporalitäten, Komplizenschaften und Aushalten – stützen die These, dass Partizipation sich als unordentliche, unsystematisierbare Erfahrung entfaltet, welche sowohl eine Formatierung von Partizipation als gezähmte und limitierte Konsensfindung als auch ihre Umformatierung als situiertes, konspiratives Perplexsein ermöglicht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article draws on theories of contemporary participation to reflect on an ongoing join participatory project. It identifies four aspects of the experience of participating: perplexity, temporality, complicity and endurance. The article argues that paticipation is a messy, unsytematic momentary experience, which enables both the formatting of participation as tamed consensus-building and the reformatting of participation as situated, conspiratorial perplexity. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Bildungsforschung Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 16.12.2022 |
Citation | Poltze, Katharina I.; Demuth, Karin; Eke, Sabrin; Moebus, Antje; Macgilchrist, Felicitas: Erfahrungen des Partizipierens: Methodologische Reflexionen zu partizipativen Forschungs- und Gestaltungsprozessen - In: Bildungsforschung (2022) 2, S. 1-14 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254880 - DOI: 10.25656/01:25488; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.900 |