details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254903
DOI: 10.25656/01:25490; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.888
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254903
DOI: 10.25656/01:25490; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.888
Original Title |
Wenn Bildungsforschende an Praktiker*innen vermitteln: Praxisorientierte Zeitschriften als Kanal für Wissenschaftskommunikation |
---|---|
Parallel title | When educational researchers communicate with practitioners: practice-oriented journals as a channel for science communication |
Authors |
Mohajerzad, Hadjar;
Krzeminski, Lena;
Schrader, Josef ![]() |
Source | Bildungsforschung (2022) 2, S. 1-20 ![]() |
Document | full text (566 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsforschung; Bildungspraxis; Wissenschaftskommunikation; Wissenschaftliche Publikation; Fachzeitschrift; Wissenschaftssystem; Medien; Informationsvermittlung; Steuerung; Wirkung; Datenbank; Recherche; Inhaltsanalyse |
sub-discipline | Empirical Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1860-8213; 18608213 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im vorliegenden Beitrag werden Bildungspraxiszeitschriften als Medium für Wissenschaftskommunikation zwischen Forschenden und Praktiker:innen in den Blick genommen. Im Vordergrund steht hierbei die Frage, ob Forschende sich dabei vorwiegend an wissenschaftlichen Standards orientieren oder sich medialen Kommunikationsbedingungen anpassen, sowie sich ergebenden Implikationen für das vermittelte Wissen und den Dialog zwischen Forschung und Praxis in der Bildungswissenschaft. Die Untersuchungen zeigen eine stärkere Anpassung an mediale Kriterien und eine Vermittlung von Expertenwissen anstelle wissenschaftlicher Befunde. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article focuses on educational journals as medium for science communication between researchers and pracitioners. Key questions are whether researchers primarily adhere to scientific standards or adapt to media communication conditions, an the resulting implications for the knowledge communicated and the research-practice dialogue in educational science. Findings show an adaptation to media criteria and a transfer of expert knowledge rather than scientific findings. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Bildungsforschung Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 16.12.2022 |
Citation | Mohajerzad, Hadjar; Krzeminski, Lena; Schrader, Josef: Wenn Bildungsforschende an Praktiker*innen vermitteln: Praxisorientierte Zeitschriften als Kanal für Wissenschaftskommunikation - In: Bildungsforschung (2022) 2, S. 1-20 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254903 - DOI: 10.25656/01:25490; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.888 |