search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Führungskompetenzen von Schulleitungen. Entwicklung eines prototypischen Kompetenzmodells
Parallel titleLeadership skills of principals. Development of a prototypical competence model
Authors
SourceDie Deutsche Schule 101 (2009) 4, S. 341-352 ZDB
Document  (279 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag zeigt auf, inwieweit sich aus neuen Herausforderungen für Schulleitungen zusätzliche Kompetenzbedarfe im Bereich Führung ergeben. Aus der Diskussion zweier prominenter Führungsmodelle und den Ergebnissen der interdisziplinären Kompetenzforschung wird ein prototypisches Kompetenzmodell für Schulleitungen entwickelt. Die Anforderungen werden auf Basis faktorenanalytisch fundierter Dimensionen geordnet. Das Ziel besteht in einer verbesserten Auswahl und Entwicklung von Schulleitungen. (DIPF/Orig)
Abstract (English):The increased requirements at schools have also enlarged the range of management responsibilities. Two prominent models of school management are discussed. A prototypical model of competency for school management is evolved from the models' discussion and the results of the interdisciplinary research on competency. The competency demands are arranged on basis of two dimensions derived from factor analysis. The developed model provides a framework for an improved selection and development of school management. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.11.2022
CitationScherm, Martin; Posner, Christine; Prinz, Doren: Führungskompetenzen von Schulleitungen. Entwicklung eines prototypischen Kompetenzmodells - In: Die Deutsche Schule 101 (2009) 4, S. 341-352 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-256039 - DOI: 10.25656/01:25603
export files

share content at social platforms