search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Erinnerte Zukunft? Das kulturelle Gedächtnis als Modernisierungsressource gesamtdeutscher Schulentwicklung
Parallel titleRemembering the future? Cultural memory as resource for the modernization of german school development
Author
SourceDie Deutsche Schule 102 (2010) 3, S. 209-220 ZDB
Document  (185 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Zahlreiche Reformvorschläge zur Neugestaltung von Schule und Bildung erinnern aufgrund formaler Ähnlichkeit an das Bildungssystem der DDR. In der vergangenen schulpolitischen Diskussion diente nahe liegender Weise das Bildungssystem der DDR lediglich als Folie für negative Abgrenzungen; weniger tauglich schien es als Modernisierungsressource. Der Beitrag fragt nach den Voraussetzungen und Bedingungen, unter denen ein solcher Wandel in den Deutungen und Bewertungen möglich und naheliegend ist, und beleuchtet in diesem Zusammenhang die Funktion des kulturellen Gedächtnisses als einer Modernisierungsressource gesamtdeutscher Schulentwicklung. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Numerous reformation proposals to restructure the school and education system are reminiscent of the educational system in die G.D.R., due to formal similarities. In previous discussions regarding school policy, the sentiment was to differentiate from the G.D.R. educational system, rather than using it as a resource for modernization. The paper questions which requirements and conditions would enable such a transition in the interpretations and evaluations of the G.D.R. educational system. In this context, this paper comments on the role of cultural memory as a resource for the modernization of German school development. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.11.2022
CitationKöhler, Gabriele: Erinnerte Zukunft? Das kulturelle Gedächtnis als Modernisierungsressource gesamtdeutscher Schulentwicklung - In: Die Deutsche Schule 102 (2010) 3, S. 209-220 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-256603 - DOI: 10.25656/01:25660
export files

share content at social platforms