details
Original Title |
Jungen mit Migrationshintergrund in der Schule aus der Perspektive einer lebenslagen- und gendersensiblen Jugendforschung |
---|---|
Parallel title | Male migrants at school from the perspectives of a manchild and youth research related to living conditions and to gender |
Author | Thielen, Marc |
Source | Die Deutsche Schule 102 (2010) 4, S. 327-337 |
Document | full text (182 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Soziale Ungleichheit; Junge; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Bildungssystem; Schule; Schulkultur; Migrationshintergrund; Männlichkeit; Jugendkultur; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2010 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Migranten erscheinen in der Schule angesichts schlechter Leistungen und Verhaltensprobleme[n] als eine Risikogruppe. Oftmals wird den Jugendlichen eine traditionelle und familiär tradierte 'fremde' Männlichkeit zugeschrieben und als Ursache für schulisches Scheitern diskutiert. In Verknüpfung einer lebenslagen- und gendersensiblen Jungen- und Jugendforschung fragt der Beitrag nach weniger defizitorientierten Sichtweisen. Hierbei werden auch exkludierende Effekte eines Schulsystems betrachtet, das wenig auf die spezifischen Lebenslagen von Migranten abgestimmt ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the light of underachievement and behavioural problems at school, male migrants turn up as a high-risk group. Often a traditional and familially passed 'strange' masculinity is attributed to these boys and is regarded as the reason for their failure at school. This article connects the perspectives of a manchild and youth research related to living conditions and to gender and asks for less deficiency oriented viewpoints. At the same time, excluding effects of a school system are considered, which is poorly adapted to the specific living conditions of migrants. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2010 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 24.11.2022 |
Citation | Thielen, Marc: Jungen mit Migrationshintergrund in der Schule aus der Perspektive einer lebenslagen- und gendersensiblen Jugendforschung - In: Die Deutsche Schule 102 (2010) 4, S. 327-337 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-256798 - DOI: 10.25656/01:25679 |