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Original Title
Liberalismus, Religion und Bildung, oder. Inwiefern stimmt das Böckenförde-Diktum?
Parallel titleLiberalism, religion and education, or. To what extent is the Böckenförde-Dictum correct?
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 1, S. 121-138 ZDB
Document  (763 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):So wäre denn noch einmal [...] zu fragen, ob nicht auch der säkularisierte weltliche Staat letztlich aus jenen inneren Antrieben und Bindungskräften leben muss, die der religiöse Glaube seinen Bürgern vermittelt" (Böckenförde, 2007, S.72). Diese vom kürzlich verstorbenen Staats- und Verwaltungsrechtler Wolfgang Böckenförde zeitlebens gestellte Frage wird in dem Beitrag auf die multipel eingelassenen pädagogischen Bezüge hin analysiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):So it would then be once again [...] to ask whether the secularized secular state must ultimately also live from those inner and binding forces that religious faith conveys to its citizens" (cf. Böckenförde, 2007, p. 72). This question, posed by the recently deceased scholar of constitutional and administrative law Wolfgang Böckenförde throughout his life, is analysed in this article with regard to multiple embedded pedagogical references. (DIPF/Orig.)
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Date of publication10.02.2023
CitationBinder, Ulrich; Schlag, Thomas: Liberalismus, Religion und Bildung, oder. Inwiefern stimmt das Böckenförde-Diktum? - In: Zeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 1, S. 121-138 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257885 - DOI: 10.25656/01:25788
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