details
Original Title |
Liberalismus, Religion und Bildung, oder. Inwiefern stimmt das Böckenförde-Diktum? |
---|---|
Parallel title | Liberalism, religion and education, or. To what extent is the Böckenförde-Dictum correct? |
Authors | Binder, Ulrich ; Schlag, Thomas |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 1, S. 121-138 |
Document | full text (763 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Erziehung; Gesellschaft; Multikulturalität; Gesetzgebung; Liberalismus; Staat; Religion; Diskurs; Theorie; Wert |
sub-discipline | General Educational Science Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | So wäre denn noch einmal [...] zu fragen, ob nicht auch der säkularisierte weltliche Staat letztlich aus jenen inneren Antrieben und Bindungskräften leben muss, die der religiöse Glaube seinen Bürgern vermittelt" (Böckenförde, 2007, S.72). Diese vom kürzlich verstorbenen Staats- und Verwaltungsrechtler Wolfgang Böckenförde zeitlebens gestellte Frage wird in dem Beitrag auf die multipel eingelassenen pädagogischen Bezüge hin analysiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | So it would then be once again [...] to ask whether the secularized secular state must ultimately also live from those inner and binding forces that religious faith conveys to its citizens" (cf. Böckenförde, 2007, p. 72). This question, posed by the recently deceased scholar of constitutional and administrative law Wolfgang Böckenförde throughout his life, is analysed in this article with regard to multiple embedded pedagogical references. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.02.2023 |
Citation | Binder, Ulrich; Schlag, Thomas: Liberalismus, Religion und Bildung, oder. Inwiefern stimmt das Böckenförde-Diktum? - In: Zeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 1, S. 121-138 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257885 - DOI: 10.25656/01:25788 |