search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Kulturpoetik und Historische Bildungsforschung. Die Bedeutung des New Historicism für die pädagogische Historiographie und die ideengeschichtliche Forschung in der Erziehungswissenschaft
Parallel titleCultural poetics and the history of education research. The importance of new historicism for pedagogical historiography and the intellectual history of pedagogy
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 3, S. 421-444 ZDB
Document  (981 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag stellt die Frage, ob der von Stephen Greenblatt begründete Forschungsstil des New Historicism Anschlussmöglichkeiten für die ideengeschichtliche Forschung in der Erziehungswissenschaft bietet. Hierzu werden zentrale methodologische Annahmen erläutert, forschungspraktische Anwendungen diskutiert und theoretisch-methodische Probleme, Grenzen und Herausforderungen des Ansatzes aufgezeigt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article raises the question of whether the research style of New Historicism, founded by Stephen Greenblatt, offers possibilities for research in the intellectual history of pedagogy and education. For this purpose, the article points out central methodological assumptions, discusses examples of application and shows theoretical-methodological problems, limits and challenges of the approach. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.01.2023
CitationZumhof, Tim: Kulturpoetik und Historische Bildungsforschung. Die Bedeutung des New Historicism für die pädagogische Historiographie und die ideengeschichtliche Forschung in der Erziehungswissenschaft - In: Zeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 3, S. 421-444 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258023 - DOI: 10.25656/01:25802
export files

share content at social platforms