details
Original Title |
Kulturpoetik und Historische Bildungsforschung. Die Bedeutung des New Historicism für die pädagogische Historiographie und die ideengeschichtliche Forschung in der Erziehungswissenschaft |
---|---|
Parallel title | Cultural poetics and the history of education research. The importance of new historicism for pedagogical historiography and the intellectual history of pedagogy |
Author |
Zumhof, Tim ![]() |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 3, S. 421-444 ![]() |
Document | full text (981 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Historische Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Forschung; Methode; Methodologie; Literaturwissenschaft; Text; Geschichte <Histor>; Historiografie; Kulturgeschichte; Geistesgeschichte; Quelle; Kulturwissenschaft; Analyse; Darstellungsform |
sub-discipline | History of Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag stellt die Frage, ob der von Stephen Greenblatt begründete Forschungsstil des New Historicism Anschlussmöglichkeiten für die ideengeschichtliche Forschung in der Erziehungswissenschaft bietet. Hierzu werden zentrale methodologische Annahmen erläutert, forschungspraktische Anwendungen diskutiert und theoretisch-methodische Probleme, Grenzen und Herausforderungen des Ansatzes aufgezeigt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article raises the question of whether the research style of New Historicism, founded by Stephen Greenblatt, offers possibilities for research in the intellectual history of pedagogy and education. For this purpose, the article points out central methodological assumptions, discusses examples of application and shows theoretical-methodological problems, limits and challenges of the approach. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2020 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 27.01.2023 |
Citation | Zumhof, Tim: Kulturpoetik und Historische Bildungsforschung. Die Bedeutung des New Historicism für die pädagogische Historiographie und die ideengeschichtliche Forschung in der Erziehungswissenschaft - In: Zeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 3, S. 421-444 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258023 - DOI: 10.25656/01:25802 |