search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fachdidaktisches Wissen von pädagogischer Fachberatung im Handlungsfeld Zusammenarbeit mit Familien
Parallel titlePedagogical content knowledge of specialist counselling in parental cooperation
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 4, S. 480-499 ZDB
Document  (1.014 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Zuge gesellschaftlicher Veränderungen gewinnt auch die Zusammenarbeit zwischen Kindertageseinrichtung und Familien an Bedeutung. Frühpädagogische Fachkräfte stehen vor der Herausforderung, ihre Kompetenzen aktuellen Entwicklungen anzupassen. Vor diesem Hintergrund dient Fachberatung als Qualifizierungsressource für Einrichtungen und ihre pädagogischen Fachkräfte. Die vorliegende Studie untersucht daher an 166 Fachberatungen die professionelle Kompetenzfacette des fachdidaktischen Wissens im Handlungsfeld Zusammenarbeit mit Familien. Die Ergebnisse zeigen, dass die Fachberatungen in vier verschiedene Wissenstypen eingeteilt werden können, die sich teilweise auf deren professionelle Voraussetzungen (z.B. Fort- und Weiterbildungsaktivität) zurückführen lassen. Die Befunde werden im Hinblick auf Implikationen für die Praxis und weiteren Forschungsbedarf diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the course of societal changes, the cooperation between daycare centers and families has also gained importance. Early childhood professionals face the challenge of adapting their competencies to current developments. Against this background, pedagogical quality consultants serve as a qualification resource for daycare institutions and their staff. Drawing on a sample of 166 pedagogical quality consultants, the present study investigates pedagogical content knowledge in the competence area 'cooperation with families'. Results from cluster analysis show that the pedagogical quality consultants can be divided into four different types with regard to their knowledge. Further regression analysis reveal that these types are predicted by the professional qualifications of the pedagogical quality consultants (e.g., professional development activities). The findings are discussed with regard to the implications for practice and further research needs. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication30.01.2023
CitationHummel, Theresia; Cohen, Franziska; Anders, Yvonne: Fachdidaktisches Wissen von pädagogischer Fachberatung im Handlungsfeld Zusammenarbeit mit Familien - In: Zeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 4, S. 480-499 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258045 - DOI: 10.25656/01:25804
export files

share content at social platforms