details
Original Title |
Aktuelle Zuwanderung - Wege der Schulentwicklung in der Migrationsgesellschaft |
---|---|
Parallel title | Ways of school development under the conditions of current migration in Germany |
Authors |
Terhart, Henrike ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 109 (2017) 3, S. 236-247 ![]() |
Document | full text (549 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kind; Schulentwicklung; Schulorganisation; Lehrerfortbildung; Interkulturalität; Differenzierung; Unterrichtsentwicklung; Migration; Migrationshintergrund; Personalentwicklung; Organisationsentwicklung; Integration; Jugendlicher |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Gegenstand des folgenden Beitrags ist die schulische Einbindung neu zugewanderter Kinder und Jugendlicher als Aufgabe von Schulentwicklung in der Migrationsgesellschaft. Anhand der Handlungsfelder Organisations-, Personal- und Unterrichtsentwicklung werden konkrete Ansatzpunkte für eine schulische Umsetzung aufgezeigt. Deutlich wird, dass Möglichkeiten der Einbindung neu zugewanderter Schülerinnen und Schüler in Kontinuität zu Ansätzen und Maßnahmen der Schulentwicklung in der Migrationsgesellschaft stehen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article deals with the schooling of newly arrived migrant children as part of school development under the conditions of migration. The three areas organizational development, human resources development, and curriculum development structure the approaches that will be discussed. The authors see an overlap between recent approaches of school development in an increasingly diverse society in general and approaches that focus on inclusion of newly arrived migrant students. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2017 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 19.12.2022 |
Citation | Terhart, Henrike; Massumi, Mona; Dewitz, Nora von: Aktuelle Zuwanderung - Wege der Schulentwicklung in der Migrationsgesellschaft - In: Die Deutsche Schule 109 (2017) 3, S. 236-247 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258826 - DOI: 10.25656/01:25882 |