search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Bildungsmedienverlage: Zur Ökonomisierung in der Schulbuchproduktion
Parallel titleEducational publishing: on economic rationality and textbook production
Author
SourceDie Deutsche Schule 107 (2015) 1, S. 49-61 ZDB
Document  (229 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Durch Veränderungen in der Bildungsmedienproduktion (Verfahrenskontrolle, Unternehmenskonzentration, Dezentralisierung) verstärkt sich, so die These, die Rolle der Ökonomisierung in der Bereitstellung von Wissensangeboten für die Schule. Am Beispiel einer ethnographischen Untersuchung zur Produktion eines Schulbuchs wird herausgearbeitet, wie diese Wissensangebote jedoch hoch ambivalent sein können: Das Leitbild des unternehmerischen Selbst wird konstruiert, aber zugleich von einem gesellschaftskritischen Subjektbild "unterbrochen". (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article highlights central changes in the production of school-based educational media (procedural authorization, corporate consolidation, decentralization). It argues that these changes are strengthening the role of an economic rationality in mediating knowledge for schools. The production of one textbook illustrates how ambivalent this knowledge can be: The ideal of an entrepreneurial self is reproduced, yet simultaneously interrupted by a different, more socially critical subject. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.12.2022
CitationMacgilchrist, Felicitas: Bildungsmedienverlage: Zur Ökonomisierung in der Schulbuchproduktion - In: Die Deutsche Schule 107 (2015) 1, S. 49-61 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259121 - DOI: 10.25656/01:25912
export files

share content at social platforms