search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Deutsche Schulen im Ausland. Strukturen - Herausforderungen - Forschungsperspektiven
Parallel titleGerman schools abroad. Structures - challenges - perspectives for research
Authors
SourceDie Deutsche Schule 107 (2015) 2, S. 193-202 ZDB
Document  (182 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Auslandsschulwesen ist ein zentrales Element der Auswärtigen Kultur- und Bildungspolitik Deutschlands. Die derzeit 141 deutschen Auslandsschulen verfolgen traditionell den Doppelauftrag, die schulische Versorgung deutscher Staatsangehöriger im Ausland zu gewährleisten und gleichzeitig Kindern und Jugendlichen der Gastländer die Möglichkeit zu bieten, sich mit Deutschland, seiner Sprache und Kultur vertraut zu machen. Eine wissenschaftliche Auseinandersetzung mit deutschen Auslandsschulen hat bis dato jedoch nicht stattgefunden. Im vorliegenden Beitrag wird dieses in der Bildungsdebatte bislang vernachlässigte Themenfeld systematisiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The network of currently 141 German schools abroad plays a major role in Germany's Foreign Cultural and Education Policy. Originally established to provide schooling for German children who were living abroad temporarily, most of these institutions are currently so called "contact schools" (Begegnungsschulen) with a strong bridging function as they open their gates to children from the host countries and other nations. German schools abroad therefore provide the opportunity for children from different cultures to meet and engage in dialogue. They prepare students from various countries and cultural backgrounds for a common future in a globalized world. So far, however, German schools abroad have not been subject to educational research. The article systemizes this previously neglected topic. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.12.2022
CitationKühn, Svenja Mareike; Mersch, Stephanie: Deutsche Schulen im Ausland. Strukturen - Herausforderungen - Forschungsperspektiven - In: Die Deutsche Schule 107 (2015) 2, S. 193-202 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259226 - DOI: 10.25656/01:25922
export files

share content at social platforms