search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Professionalisierung durch Lehrerfortbildung: Wie wird der Lernprozess der Teilnehmenden unterstützt?
Parallel titleTeacher training as a step towards professionalization: how can professional learning be promoted?
Author
SourceDie Deutsche Schule 109 (2017) 1, S. 9-27 ZDB
Document  (11.885 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Für den gezielten Einsatz von Lehrerfortbildung als Professionalisierungsmaßnahme ist Wissen über die Merkmale "wirksamer" Unterstützungsangebote unabdingbar. Ausgehend von etablierten Wirkungsmodellen beschreibt der vorliegende Beitrag, inwiefern Lehrerfortbildung im zeitlichen Verlauf die Professionalität von Lehrkräften beeinflussen kann. Dabei wird Bezug auf die Ergebnisse ausgewählter nationaler und internationaler Studien genommen. Im Fokus stehen Merkmale der Angebotsseite, die den professionsbezogenen Lernprozess der Teilnehmenden im Sinne einer aktiven Auseinandersetzung mit den dort vermittelten Inhalten anregen. Die dargestellten Ergebnisse münden abschließend in Implikationen für Lehrerfortbildung als Professionalisierungsmaßnahmen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Targeting on systematic professional teacher development through teacher training requires evidence on the characteristics of "effective" teacher training. This article describes in a chronological sequence, how teacher training can contribute to teacher professionalism. Therefore, the article is based on established effect models and refers to selected results of national and international research. The article aims to reveal characteristics of teacher training, which promote teacher professional learning in terms of actively dealing with training content. Finally, the findings presented lead to conclusions on teacher training as step towards professionalization. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.01.2023
CitationGöb, Nadine: Professionalisierung durch Lehrerfortbildung: Wie wird der Lernprozess der Teilnehmenden unterstützt? - In: Die Deutsche Schule 109 (2017) 1, S. 9-27 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259730 - DOI: 10.25656/01:25973
export files

share content at social platforms