details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261447
DOI: 10.25656/01:26144; 10.3224/zehf.v1i1.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261447
DOI: 10.25656/01:26144; 10.3224/zehf.v1i1.03
Original Title |
Berufsbegleitend studieren - warum nehmen Lehrkräfte an einem weiterbildenden Masterstudiengang teil? |
---|---|
Parallel title | Co-operative program of work and study - why do teachers take part in a postgraduate master's program? |
Authors | Kittel, Daniel; Rollett, Wolfram |
Source | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 1 (2017) 1, S. 45-58 |
Document | full text (313 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Forschungsdesign; Mixed-Methods-Design; Lehrer; Lehrerfortbildung; Motivation; Berufsziel; Berufsbegleitende Ausbildung; Aufbaustudium; Berufsbegleitendes Studium; Hochschule; Weiterbildung; Wissenschaftliche Weiterbildung; Berufsbegleitende Weiterbildung; Master-Studiengang; Fragebogenerhebung; Leitfadeninterview; Empirische Untersuchung; Freiburg im Breisgau; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2367-3044; 2367-3052; 23673044; 23673052 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Eine berufsbegleitend zu absolvierende wissenschaftlichen Weiterbildung stellt für Lehrkräfte eine sehr anspruchsvolle Aufgabe dar. Über die beruflichen Ziele, die hinter der Entscheidung zu studieren stehen, ist bisher wenig bekannt. An der PH Freiburg wurden die Studierenden eines berufsbegleitend weiterbildenden Masterstudiengangs vom ersten bis zum vierten Semester untersucht. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass die berufliche Professionalisierung und die Eröffnung beruflicher Alternativen ausschlaggebende berufliche Ziele für die Lehrkräfte waren, sich den Herausforderungen eines weiterbildenden Studiums zu stellen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | A scientific training course to be completed alongside the work is a very demanding task for teachers. Little is known about the professional goals motivating their decision to study. At the University of Freiburg, the students of a postgraduate master degree program for further training of in service teachers have been examined for two years. The results suggest that the vocal professionalization and the opening up of professional alternatives are crucial professional goals for teachers to face the challenges of further education. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 03.03.2023 |
Citation | Kittel, Daniel; Rollett, Wolfram: Berufsbegleitend studieren - warum nehmen Lehrkräfte an einem weiterbildenden Masterstudiengang teil? - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 1 (2017) 1, S. 45-58 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261447 - DOI: 10.25656/01:26144; 10.3224/zehf.v1i1.03 |