details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261836
DOI: 10.25656/01:26183; 10.31244/dds.2022.04.02
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261836
DOI: 10.25656/01:26183; 10.31244/dds.2022.04.02
Original Title |
Schulentwicklungsberatung. Begrifflich-konzeptionelle Grundlegung, empirische Betrachtung und (kritische) Perspektivierung |
---|---|
Parallel title | School development consultancy. Conceptual basics, empirical insights and (critical) perspectives |
Authors |
Dedering, Kathrin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 114 (2022) 4, S. 345-362 ![]() |
Document | full text (252 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulentwicklung; Beratung; Schulberater; Unterstützung; Externe Unterstützung |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Schulentwicklungsberatung (SEB) kommt als Unterstützungssystem von Schulen eine stetig zunehmende praktische Relevanz zu. Vor diesem Hintergrund unternimmt der vorliegende Beitrag in einführender Absicht den Versuch, das Themenfeld der SEB grundlegend zu beleuchten. Zunächst werden dazu begrifflich-konzeptionelle Klärungen vorgenommen und die historische Entwicklung sowie die aktuelle staatliche Institutionalisierung der SEB in Deutschland dargestellt. Anschließend wird die empirische Forschungslage zu den Wirkungen des Unterstützungssystems skizziert, bevor einige Perspektiven der SEB aufgezeigt werden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | School development consultancy (SDC) as a school support system gains in practical importance increasingly. Against this background, this article attempts to illuminate the field of SDC fundamentally with a view of introduction. Firstly, conceptual clarifications are conducted and the history and current public institutionalization of SDC in Germany are described. Subsequently, empirical findings concerning the impact of the support system are outlined, before some perspectives of SDC are presented. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.02.2023 |
Citation | Dedering, Kathrin; Kamarianakis, Eva; Racherbäumer, Kathrin: Schulentwicklungsberatung. Begrifflich-konzeptionelle Grundlegung, empirische Betrachtung und (kritische) Perspektivierung - In: Die Deutsche Schule 114 (2022) 4, S. 345-362 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261836 - DOI: 10.25656/01:26183; 10.31244/dds.2022.04.02 |