details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261957
DOI: 10.25656/01:26195; 10.31244/dds.2023.01.04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261957
DOI: 10.25656/01:26195; 10.31244/dds.2023.01.04
Original Title |
Widerstand als Normalität. Zur Artikulation von Widerstand in der Schulentwicklung |
---|---|
Parallel title | Resistance as normality. On the articulation of resistance in school development |
Authors |
Idel, Till-Sebastian ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 115 (2023) 1, S. 37-47 ![]() |
Document | full text (227 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulentwicklung; Widerstand <Pol>; Reform; Schulforschung; Schulversuch; Schulkultur; Praxeologie; Qualitative Forschung; Vignette <Methode>; Nordrhein-Westfalen |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag plädiert für ein normalisierendes Verständnis von Widerstand in Prozessen der Schulentwicklung. Dem Ansatz einer kulturtheoretisch-praxeologischen Schulentwicklungsforschung folgend wird eine Heuristik zur Analyse von Praktiken des Widerstands vorgestellt und auf eine Fallvignette aus der Begleitforschung zum Schulversuch PRIMUS in Nordrhein-Westfalen bezogen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article argues for a normalizing understanding of resistance in processes of school development. Following the approach of theories of cultural practices in school development research, a heuristic for the analysis of practices of resistance is presented and related to a case vignette from the accompanying research on the school experiment PRIMUS in North Rhine-Westphalia. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.02.2023 |
Citation | Idel, Till-Sebastian; Pauling, Sven: Widerstand als Normalität. Zur Artikulation von Widerstand in der Schulentwicklung - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 1, S. 37-47 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261957 - DOI: 10.25656/01:26195; 10.31244/dds.2023.01.04 |