details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262736
DOI: 10.25656/01:26273; 10.31244/9783830996125.08
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262736
DOI: 10.25656/01:26273; 10.31244/9783830996125.08
Original Title |
Musikunterricht im Spannungsfeld performativer Bedeutungskonstruktionen und der geforderten Sache |
---|---|
Parallel title | Music lessons between performative constructions of meaning and teaching demands |
Authors |
Treß, Johannes ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 123-141. - (Musikpädagogische Forschung; 43) |
Document | full text (2.763 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Musikpädagogik; Musikunterricht; Improvisation; Interkulturelles Lernen; Performanz; Fachdidaktik; Videoaufzeichnung; Gruppenimprovisation; Wissen; Schüler-Schüler-Interaktion; Peer Group; Schüler; Empirische Forschung; Studie; Praxeologie; Dokumentarische Methode; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Music and Arts |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-4612-0; 9783830946120 |
ISSN | 0937-3993; 09373993 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Autoren stellen ausgewählte Ergebnisse rekonstruktiver Design-Based-Research-Studien vor. Auf Grundlage zweier Sequenzanalysen zum Improvisieren und zum interkulturellen Lernen in Gruppen erschließen sie implizite Wissensbestände von Schüler*innen und machen diese als Ausgangspunkte performativer Bedeutungskonstruktion im Musikunterricht sichtbar. Vor dem Hintergrund ihres empirischen Materials diskutieren die Autoren fachdidaktische Aspekte ebenso wie die Eigenlogiken peerspezifischer Praktiken und deren Bedeutung für das Interaktionsgeschehen im Musikunterricht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Performative acts in music classrooms are mainly produced on the basis of implicit or tacit knowledge embedded in musical practice. Findings from two reconstructive Design-Based Research studies on improvising in groups and on intercultural learning show homologously that precisely this dimension of knowledge forms the starting point of interactive constructions of meaning. Against the background of the respective tasks or intended goals, our reconstructions reveal tensions between the actual practice and the required subject matter of the lesson. Finally, we discuss how the inherent logic of students’ practice can be taken into account in designing lessons and be related / connected with general and subject-specific educational aims. (DIPF/Orig.) |
is part of: | 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 10.03.2023 |
Citation | Treß, Johannes; Völker, Jonas; Buchborn, Thade: Musikunterricht im Spannungsfeld performativer Bedeutungskonstruktionen und der geforderten Sache - In: Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 123-141. - (Musikpädagogische Forschung; 43) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262736 - DOI: 10.25656/01:26273; 10.31244/9783830996125.08 |