details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262792
DOI: 10.25656/01:26279; 10.31244/9783830996125.14
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262792
DOI: 10.25656/01:26279; 10.31244/9783830996125.14
Original Title |
"Musik gehört natürlich dazu". Musikermuseen als außerschulische Lernorte im interdisziplinären Spannungsfeld zwischen Museums- und Musikpädagogik |
---|---|
Parallel title | "Of course music is part of it". Composer house museums as extracurricular learning locations in the interdisciplinary field between museum education and music education |
Author |
Fink, Eva ![]() |
Source | Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 229-244. - (Musikpädagogische Forschung; 43) |
Document | full text (1.432 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Musikpädagogik; Museumspädagogik; Museum; Musiker; Außerschulischer Lernort; Partizipation; Interdisziplinarität; Qualitative Forschung; Interview; Deutschland |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Teaching Didactics/Teaching Music and Arts |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-4612-0; 9783830946120 |
ISSN | 0937-3993; 09373993 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Autorin nimmt das bislang kaum erforschte Schnittfeld zwischen Musik- und Museumspädagogik in den Blick, indem sie untersucht, welche Zielsetzungen sich mit Musikermuseen verbinden. Sie kombiniert dazu historisch-quellenbasierte Zugänge mit einer empirisch-qualitativen Interviewstudie und fokussiert insbesondere Kulturelle Teilhabe als ein sowohl in der Musik- als auch in der Museumspädagogik relevantes Bildungsziel. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Composer house museums in Germany offer a variety of pedagogical activities for primary and secondary school classes. Therefore, the author explored the educational goals of these activities by combining a historical-philological research approach with a qualitative study. Focusing on the goal of cultural participation, this paper shows that the pedagogical activities of composer house museums are located in the interdisciplinary field between museum education and music education. (DIPF/Orig.) |
is part of: | 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 10.03.2023 |
Citation | Fink, Eva: "Musik gehört natürlich dazu". Musikermuseen als außerschulische Lernorte im interdisziplinären Spannungsfeld zwischen Museums- und Musikpädagogik - In: Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 229-244. - (Musikpädagogische Forschung; 43) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262792 - DOI: 10.25656/01:26279; 10.31244/9783830996125.14 |