details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-266117
DOI: 10.25656/01:26611; 10.35468/5998-20
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-266117
DOI: 10.25656/01:26611; 10.35468/5998-20
Title |
Sachlernen und materielle Kultur |
---|---|
Authors |
König, Paul;
Wagner, Bernd ![]() |
Source | Schmeinck, Daniela [Hrsg.]; Michalik, Kerstin [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 196-203. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 33) |
Document | full text (178 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sachunterricht; Materielle Kultur; Fachdidaktik; Lernprozess; Kulturelle Bildung; Sammlung; Objekt; Primarbereich; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-5998-1; 978-3-7815-2556-6; 9783781559981; 9783781525566 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Inwiefern können durch die Auseinandersetzung mit interdisziplinär entwickelten Konzepten zur materiellen Kultur neue Impulse für den Sachunterricht und seine Didaktik, theoretisch wie empirisch, begründet werden? Mit dieser Frage beschäftigen sich Paul König und Bernd Wagner in ihrem Beitrag. Sie zeigen auf, wie ein Umgang mit Objekten in schulischen und außerschulischen Sachlernprozessen aussehen müsste, der sich nicht an traditionellen Formen des Anschauungsunterrichts orientiert, sondern Kinder als Akteure kultureller Bildung stärkt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Extensive research from cultural studies, ethnology and archaeology as well as other social science disciplines is available on the topic of material culture. In particular, the significances of material objects and the associated ways of perception and dealing with them are addressed. Although the scientific study of material culture has been taken up within educational science and its subdisciplines as well as childhood research, the didactic discussion seems to have benefited little from it so far. In this article aspects of interdisciplinary developed concepts for material culture are discussed in the field of primary school didactics of social sciences. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 01.06.2023 |
Citation | König, Paul; Wagner, Bernd: Sachlernen und materielle Kultur - In: Schmeinck, Daniela [Hrsg.]; Michalik, Kerstin [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 196-203. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 33) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-266117 - DOI: 10.25656/01:26611; 10.35468/5998-20 |