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Original Title
Fördert die Exzellenzinitiative soziale Ungleichheit bei der Hochschulwahl? Untersuchung sozialer Folgen einer Prestigedifferenzierung zwischen deutschen Universitäten
Parallel titleDoes the Excellence Initiative produce social inequality in university choice? Investigating social consequences of a prestige differentiation among German universities
Author
SourceZeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 2 (2018) 2, S. 133-154 ZDB
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Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2367-3044; 2367-3052; 23673044; 23673052
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Untersucht wird die Frage, ob die Exzellenzinitiative eine Prestigewirkung auf die Hochschulwahl von Studierenden mit hohem sozioökonomischen Status (SES) hat. Eine Längsschnittregression der Daten des Deutschen Studierendensurveys der Universität Konstanz zeigt keinen signifikanten Kausaleffekt. Stattdessen verdichten sich Hinweise, dass die Exzellenzinitiative bereits vorhandene Prestigedifferenzen zwischen deutschen Universitäten abbildet, die mit geringer sozialer Ungleichheit zwischen den Studierenden einhergehen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article explores if Universities of Excellence especially attract high SES students. A longitudinal regression of the Konstanz University's German Student Survey data does not show a significant causal effect. However high SES students are slightly more likely to choose a University of Excellence and a correlating prestige impact on students is captured before the funding decisions were published. Apparently the Excellence Initiative retrospectively marks prestigious universities that have a slightly higher average student SES. (DIPF/Orig.)
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Date of publication27.07.2023
CitationWagner, Andreas: Fördert die Exzellenzinitiative soziale Ungleichheit bei der Hochschulwahl? Untersuchung sozialer Folgen einer Prestigedifferenzierung zwischen deutschen Universitäten - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 2 (2018) 2, S. 133-154 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-268276 - DOI: 10.25656/01:26827; 10.3224/zehf.v2i2.04
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