search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Subjektlosigkeit und Verselbstständigung. Zur Verwobenheit von wissenschaftlicher Wissensproduktion und Qualifizierung
Author
SourceErziehungswissenschaft 34 (2023) 66, S. 7-14 ZDB
Document  (181 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0938-5363; 1862-5231; 09385363; 18625231
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Susann Hofbauer setzt sich mit dem Beitrag von Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern in Qualifizierungsphasen zur Erweiterung wissenschaftlichen Wissens insgesamt auseinander und fragt unter Rückgriff auf aktuelle Daten nach den Bedingungen, unter welchen diese forschen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The scientific production of knowledge is closely linked to qualification projects. Both – knowledge production and qualification – are relevant to educational research. Although “qualification” may not be a genuine basic term from the perspective of educational research, it does refer to processes of subjectification and institutional processes of enabling and ways of (self-)knowledge. In all brevity, three perspectives are presented: the enabling of knowledge production in higher education, the significance of qualification work as the production of subjectlessness in the social events of science, and – following on from this – the consideration of educational research in the light of precisely these perspectives. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.07.2023
CitationHofbauer, Susann: Subjektlosigkeit und Verselbstständigung. Zur Verwobenheit von wissenschaftlicher Wissensproduktion und Qualifizierung - In: Erziehungswissenschaft 34 (2023) 66, S. 7-14 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-268959 - DOI: 10.25656/01:26895; 10.3224/ezw.v34i1.02
export files

share content at social platforms